Mirza Murad, 28

Du har grundat The Yazidi Organization for Documentation. Kan du berätta mer?

– The Yazidi Organization for Documentation är en ideell, icke-statlig organisation i Irak. Vi arbetar för att sprida information om mänskliga rättigheter, och vi dokumenterar och uppmärksammar brott mot de mänskliga rättigheterna. Vi observerar och rapporterar särskilt om situationen för den yazidiska minoriteten i Irak, som utsattes för etnisk rensning av Islamiska staten (IS). Vi ger stöd till överlevare för folkmordet i samarbete med andra organisationer och givare. Och vi dokumenterar massgravar och fall med saknade personer. Vi håller också i olika fredsbyggande aktiviteter för att stärka den sociala sammanhållningen i Irak, vi riktar oss särskilt till unga. Jag är både grundare och samordnare för organisationen som är baserad i Sinjarområdet i norra Irak, där de flesta irakiska yazidier lever.

Hur ser din bakgrund ut?

– Jag föddes i en by som heter Dokry, norr om Sinjarberget. Där bodde jag tills jag gick ut gymnasiet. Då flyttade jag till den stora staden Mosul för att studera till civilingenjör på universitetet. Men innan jag hann bli färdig med mina studier tog IS kontroll över Mosul. Jag tvingades fly till staden Dohuk i den kurdiskkontrollerade delen av norra Irak. År 2016 lyckades jag ta min examen från universitetet i Dohuk. Då hade också Sinjarområdet befriats från IS, och jag bestämde mig för att flytta tillbaka dit. Jag började arbeta som volontär för olika civilsamhällesorganisationer och ungdomsorganisationer. Jag hjälpte andra människor att återvända till sina hem i Sinjar, och jag hjälpte till i flyktingläger. Sen bestämde jag mig för att grunda min egen organisation. I arbetet med The Yazidi Organization for Documentation gillar jag särskilt att organisera workshoppar om fredsbyggande med unga människor från olika religioner och bakgrunder som bor i Sinjar. Jag vill att alla i mitt lokalsamhälle ska kunna leva tillsammans i fred och kärlek.

Hur skulle du beskriva situationen i Sinjar just nu?

– Säkerhetsläget är fortfarande mycket dåligt, på grund av olika väpnade grupper som härjar i området. 70 procent av befolkningen är på flykt. Människor här saknar tillgång till basal samhällsservice, och hela staden Sinjar måste byggas upp på nytt eftersom mycket av infrastrukturen är förstörd.

Varför ville du delta i FBA:s program för unga fredsbyggare i Irak?

– När regionen som jag kommer från i Irak togs över av IS, fanns det lokalbor som anslöt sig till terrorgruppen och deltog i dödandet av religiösa minoriteter. Tilltron mellan olika religiösa och etniska grupper försvann helt. Nu måste vi återskapa banden och tilltron mellan olika samhällsgrupper. Jag vill få mer kunskaper om fredsbyggande så att jag kan vidareutveckla den lokala organisation jag startat, så att jag verkligen kan göra skillnad. Jag vill bidra till att den sociala sammanhållningen byggs upp på nytt, och jag vill kunna inspirera andra unga att delta i arbetet för fred.