Mirza Murad, 28

Du har grundat The Yazidi Organization for Documentation. Kan du berätta mer?

– The Yazidi Organization for Documentation är en ideell, icke-statlig organisation i Irak. Vi arbetar för att sprida information om mänskliga rättigheter, och vi dokumenterar och uppmärksammar brott mot de mänskliga rättigheterna. Vi observerar och rapporterar särskilt om situationen för den yazidiska minoriteten i Irak, som utsattes för etnisk rensning av Islamiska staten (IS). Vi ger stöd till överlevare för folkmordet i samarbete med andra organisationer och givare. Och vi dokumenterar massgravar och fall med saknade personer. Vi håller också i olika fredsbyggande aktiviteter för att stärka den sociala sammanhållningen i Irak, vi riktar oss särskilt till unga. Jag är både grundare och samordnare för organisationen som är baserad i Sinjarområdet i norra Irak, där de flesta irakiska yazidier lever.

Hur ser din bakgrund ut?

– Jag föddes i en by som heter Dokry, norr om Sinjarberget. Där bodde jag tills jag gick ut gymnasiet. Då flyttade jag till den stora staden Mosul för att studera till civilingenjör på universitetet. Men innan jag hann bli färdig med mina studier tog IS kontroll över Mosul. Jag tvingades fly till staden Dohuk i den kurdiskkontrollerade delen av norra Irak. År 2016 lyckades jag ta min examen från universitetet i Dohuk. Då hade också Sinjarområdet befriats från IS, och jag bestämde mig för att flytta tillbaka dit. Jag började arbeta som volontär för olika civilsamhällesorganisationer och ungdomsorganisationer. Jag hjälpte andra människor att återvända till sina hem i Sinjar, och jag hjälpte till i flyktingläger. Sen bestämde jag mig för att grunda min egen organisation. I arbetet med The Yazidi Organization for Documentation gillar jag särskilt att organisera workshoppar om fredsbyggande med unga människor från olika religioner och bakgrunder som bor i Sinjar. Jag vill att alla i mitt lokalsamhälle ska kunna leva tillsammans i fred och kärlek.

Hur skulle du beskriva situationen i Sinjar just nu?

– Säkerhetsläget är fortfarande mycket dåligt, på grund av olika väpnade grupper som härjar i området. 70 procent av befolkningen är på flykt. Människor här saknar tillgång till basal samhällsservice, och hela staden Sinjar måste byggas upp på nytt eftersom mycket av infrastrukturen är förstörd.

Varför ville du delta i FBA:s program för unga fredsbyggare i Irak?

– När regionen som jag kommer från i Irak togs över av IS, fanns det lokalbor som anslöt sig till terrorgruppen och deltog i dödandet av religiösa minoriteter. Tilltron mellan olika religiösa och etniska grupper försvann helt. Nu måste vi återskapa banden och tilltron mellan olika samhällsgrupper. Jag vill få mer kunskaper om fredsbyggande så att jag kan vidareutveckla den lokala organisation jag startat, så att jag verkligen kan göra skillnad. Jag vill bidra till att den sociala sammanhållningen byggs upp på nytt, och jag vill kunna inspirera andra unga att delta i arbetet för fred.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet