Veterandagen – en hyllning till alla FN-medarbetare som gjort en insats för fred

Den 29 maj firas världen över alla dem som deltagit i någon av FN:s fredsinsatser. Internationellt kallas dagen International Day of UN Peacekeepers. I Sverige går den under benämningen Veterandagen och genomförs för att hedra civil och militär personal som gjort en insats för fred.

Just i år är det 70 år sedan den första FN-insatsen United Nations Truce Supervision Organization, UNTSO, bildades då FN:s säkerhetsråd utsåg en grupp militära observatörer för att övervaka vapenstilleståndet mellan Israel och dess arabiska grannländer.

Sedan dess har över en miljon kvinnor och män deltagit i 71 FN-fredsinsatser och 3 700 personer har mist livet under sina uppdrag. Enbart under förra året dog 129 i tjänsten, de flesta i Demokratiska republiken Kongo och Mali.

Att skapa hållbar fred är ingen enkel uppgift och vi hör inte så ofta om lyckade fredsinsatser. Men när FN:s insats i Liberia, UNMIL, avslutade sitt uppdrag i mars i år var det den 57:e internationella fredsinsatsen som stängde ner efter att lotsat landet på den svåra vägen från krig till fred.

Just nu är fler än 100 000 civila, militärer och poliser från 124 av FN:s medlemsländer utstationerade till 14 fredsinsatser runt om i världen. FN:s generalsekreterare António Guterres kallar det för ”a truly global partnership”. Han menar också att det är en god investering. Kostnaden för FN:s fredsinsatser uppgår till sju miljarder dollar om året. Det låter mycket men är mindre än en halv procent av världens militära utgifter.

António Guterres har höga ambitioner för FN. Fredsinsatserna ska rustas för att nå bättre resultat med hjälp av välutbildad personal, fler kvinnor och ett ökat stöd för politiska lösningar.

FBA bidrar till FN:s arbete på flera sätt. Myndigheten sänder ut civil personal till FN:s fredsinsatser och utbildar organisationens medarbetare för att stärka ledarskapet. FBA står också värd för Challenges Forums internationella sekretariat. International Forum for the Challenges of Peace Operations, eller Challenges Forum, är en internationell partnerorganisation som arbetar med att förbättra planering, genomförande och utvärdering av FN:s fredsinsatser.

FBA var en av de myndigheter och intresseorganisationer som fanns på plats när Veterandagen firades på Gärdet i Stockholm. I närmast Mali-lik hetta kunde besökarna ta del av en mängd aktiviteter: från uppvisning i fallskärmshoppning och tal av Sveriges försvarsminister Peter Hultqvist till en historisk exposé över FN:s fredsinsatser, en ny utställning om FN:s första medlare Folke Bernadotte, och en rapport från UNTSO:s insats i Israel-Palestina idag.

Samma dag avtäcktes en byst av Folke Bernadotte i riksdagen till minne av hans gärning som fredsmedlare i Mellanöstern 1948.

Vill du veta mer om FN:s första fredsinsats?

Film som beskriver UNTSO på en minut

Fördjupande reportage om UNTSO