Unga fredsbyggare om Liberias framtid i FBA-podden

Snart avslutas den första omgången av FBA:s ledarskapsprogram för unga fredsbyggare i Liberia. Femton unga kvinnor och män från hela landet har i år utbildats för att kunna ta en aktiv roll i arbetet för fred och säkerhet och bidra till en fredlig utveckling.

Nu ska de omsätta sina nya kunskaper på hemmaplan för att på så sätt bidra till att förebygga och hantera de konflikter som uppstår i sina lokalsamhällen.

Och utmaningarna är många för Liberias unga. Arbetslösheten är hög och att skaffa sig en högre utbildning är dyrt. Många ungdomar som har gått ut skolan hankar sig fram från dag till dag.

Trots att närmare 70 procent av befolkningen består av personer under 30 år har de lite att säga till om i beslut som rör landets framtid. Det leder till mycket frustration och är inte hållbart på lång sikt.

Sayennoh Hinson, från länet River Gee, och James Kolubah, från länet Sinoe, är två av årets deltagare i ledarskapsprogrammet.

De berättar att bristen på delaktighet genomsyrar hela samhället. De unga exkluderas från beslutsfattandet, inte bara på den högsta politiska nivån, utan även i byarna. De blir inte inbjudna till samtal, och de som försöker ta plats ifrågasätts.

– Men det gäller att fortsätta kämpa och fokusera på att övervinna utmaningarna, säger Sayennoh Hinson som är aktiv i organisationen Young Ambassadors for Peace.

Hon vill förändra synen på unga i Liberia.

– De äldre tycker vi unga är för oerfarna för att vara med och bestämma. Jag ska få dem att förstå att jag kan bidra med idéer ändå, och göra gott för samhället, säger Sayennoh Hinson.

Därför är ledarskapsprogrammet så viktigt, menar James Kolubah som är aktiv i organisationen Mano River Union Youth Parliament.

Han är tacksam över att ha fått möjlighet att delta i utbildningen och känner sig stärkt i rollen som fredsbyggare.

– Vi har blivit medvetna om oss själva och vår roll i samhället, och vi har lärt oss hur unga kan bli delaktiga i beslutsfattandet.

När ledarskapsprogrammet nu går mot sitt slut ser han det som sin uppgift att förmedla att de unga är viktiga samhällsaktörer

– Jag tror att lösningen är att alla unga känner att de har något att bidra med. Fred är vägen framåt, säger James Kolubah. ”Peace should be our road”.

I det andra avsnittet av FBA-podden berättar Sayennoh Hinson och James Kolubah om situationen för unga i Liberia, de utmaningar som finns, och sina förhoppningar inför framtiden. Lyssna här!

Läs mer om FBA:s ledarskapsprogram för unga fredsbyggare i Liberia.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet