Unga fredsbyggare om Liberias framtid i FBA-podden

Snart avslutas den första omgången av FBA:s ledarskapsprogram för unga fredsbyggare i Liberia. Femton unga kvinnor och män från hela landet har i år utbildats för att kunna ta en aktiv roll i arbetet för fred och säkerhet och bidra till en fredlig utveckling.

Nu ska de omsätta sina nya kunskaper på hemmaplan för att på så sätt bidra till att förebygga och hantera de konflikter som uppstår i sina lokalsamhällen.

Och utmaningarna är många för Liberias unga. Arbetslösheten är hög och att skaffa sig en högre utbildning är dyrt. Många ungdomar som har gått ut skolan hankar sig fram från dag till dag.

Trots att närmare 70 procent av befolkningen består av personer under 30 år har de lite att säga till om i beslut som rör landets framtid. Det leder till mycket frustration och är inte hållbart på lång sikt.

Sayennoh Hinson, från länet River Gee, och James Kolubah, från länet Sinoe, är två av årets deltagare i ledarskapsprogrammet.

De berättar att bristen på delaktighet genomsyrar hela samhället. De unga exkluderas från beslutsfattandet, inte bara på den högsta politiska nivån, utan även i byarna. De blir inte inbjudna till samtal, och de som försöker ta plats ifrågasätts.

– Men det gäller att fortsätta kämpa och fokusera på att övervinna utmaningarna, säger Sayennoh Hinson som är aktiv i organisationen Young Ambassadors for Peace.

Hon vill förändra synen på unga i Liberia.

– De äldre tycker vi unga är för oerfarna för att vara med och bestämma. Jag ska få dem att förstå att jag kan bidra med idéer ändå, och göra gott för samhället, säger Sayennoh Hinson.

Därför är ledarskapsprogrammet så viktigt, menar James Kolubah som är aktiv i organisationen Mano River Union Youth Parliament.

Han är tacksam över att ha fått möjlighet att delta i utbildningen och känner sig stärkt i rollen som fredsbyggare.

– Vi har blivit medvetna om oss själva och vår roll i samhället, och vi har lärt oss hur unga kan bli delaktiga i beslutsfattandet.

När ledarskapsprogrammet nu går mot sitt slut ser han det som sin uppgift att förmedla att de unga är viktiga samhällsaktörer

– Jag tror att lösningen är att alla unga känner att de har något att bidra med. Fred är vägen framåt, säger James Kolubah. ”Peace should be our road”.

I det andra avsnittet av FBA-podden berättar Sayennoh Hinson och James Kolubah om situationen för unga i Liberia, de utmaningar som finns, och sina förhoppningar inför framtiden. Lyssna här!

Läs mer om FBA:s ledarskapsprogram för unga fredsbyggare i Liberia.