FBA-kursen förberedde Idil för uppdraget i Hebron

Personal som sänds ut för att arbeta i konfliktområden måste vara tränade i att undvika och hantera olika risker som kan uppstå. Det är precis vad man får lära sig om man går FBA:s utbildning i säkerhet i fält. ”Jag rekommenderar verkligen utbildningen till alla som ska åka på ett utlandsuppdrag”, säger Idil Jamac som gick kursen inför sin tjänstgöring i Palestina.

FBA sänder ut civila experter till internationella fredsinsatser som Sverige deltar i, främst insatser som leds av FN, EU eller OSSE. Men myndigheten sänder även ut personal till TIPH, Temporary International Presence in Hebron. Det är en fristående civil insats som observerar och rapporterar om situationen i staden Hebron på Västbanken i Palestina. TIPH upprätthålls av fem bidragande länder, däribland Sverige.

I augusti 2017 åkte Idil ner till Hebron från Stockholm, där hon vanligtvis bor, för att arbeta som observatör i TIPH. Hon är utsänd från FBA med ett ettårskontrakt.
– Jag och mina kollegor patrullerar i team för att observera och rapportera om händelser som bryter mot internationell humanitär ratt och konventioner om mänskliga rättigheter, säger Idil.

Hon berättar att teamen arbetar i skift, sju dagar i veckan, för att det alltid finns behov av observatörer i tjänst. De observerar bland annat vägspärrar, där israeliska soldater kontrollerar personerna som vill ta sig förbi.
– Vi patrullerar särskilt vid vägspärrar som ligger nära skolor, för att säkerställa att barnen kan ta sig till skolan. Vi patrullerar också mycket i de delar av Hebron där palestinier bor nära israeliska bosättare, där det ofta är oroligt. Vi skriver rapporter varje dag om vad vi ser och slutsatserna delas med palestinska och israeliska myndigheter.

I samband med att Idil reste till Hebron gick hon FBA:s kurs ”Skydd mot risker i konfliktområden” som hålls på Sandö i Kramfors kommun.
– Jag har haft mycket användning av utbildningen i mitt arbete i TIPH. Jag har till exempel blivit mycket mer observant på min omgivning efter att jag gick kursen. Jag håller koll på vad som händer omkring mig, särskilt i folksamlingar. Att undvika farliga situationer är ju det viktigaste. Men jag vet också mer om hur jag ska agera om det väl händer någonting, säger Idil.

På senare tid har säkerhetsläget skärpts i Hebron. När USA:s president Donald Trump erkände Jerusalem som Israels huvudstad ledde det till våldsamma demonstrationer på flera håll på Västbanken, inte minst i Hebron.
– Det har varit tufft. Det har hänt flera gånger att palestinska demonstranter har kastat sten på israeliska soldater, som har svarat med tårgas, ljudgranater och gummikulor, säger Idil.
– Vi som är observatörer är ju mitt uppe i allt hela dagarna. Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare. Det har varit jobbiga scener att se, och så måste man ju tänka noga på sin egen säkerhet.

Förutom att FBA:s kurs i säkerhet i fält gett Idil verktyg att hantera riskerna, har kursen också gett henne verktyg för att hantera stressreaktionerna och känslorna som kommer efter jobbiga arbetsdagar.
– Det tyckte jag var väldigt bra med utbildningen, att man även fick med den psykosociala biten. Jag märker här hur viktigt det är att man tar hand om sig själv för att orka.

När Idil nyligen observerade en demonstration såg hon människor som svimmade i folkvimlet.
– En del av demonstranterna påverkades av tårgasen och behövde stöd. Då fick jag nytta av sjukvårdskunskaperna jag fick när jag gick FBA:s säkerhetskurs.

Under 2018 kommer utbildningen ”Skydd mot risker i konfliktområden” att hållas vid tre tillfällen; i april, juni och oktober. De två första kurstillfällena går att anmäla sig till redan nu.
– Alla som ska arbeta i en internationell insats borde gå. Även om man inte ska till ett högriskområde tycker jag att kursen är användbar, det jag lärde mig om brandsäkerhet har jag till exempel alltid nytta av, säger Idil.

Med rätt förberedelser och säkerhetstänk tycker hon att det är viktigt att TIPH fortsätter att patrullera, trots oroligheterna i Hebron.
– Jag märker att när vi är ute och syns så lugnar det ner sig. Vår närvaro kan förhindra att övergrepp sker.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet