FBA-kursen förberedde Idil för uppdraget i Hebron

Personal som sänds ut för att arbeta i konfliktområden måste vara tränade i att undvika och hantera olika risker som kan uppstå. Det är precis vad man får lära sig om man går FBA:s utbildning i säkerhet i fält. ”Jag rekommenderar verkligen utbildningen till alla som ska åka på ett utlandsuppdrag”, säger Idil Jamac som gick kursen inför sin tjänstgöring i Palestina.

FBA sänder ut civila experter till internationella fredsinsatser som Sverige deltar i, främst insatser som leds av FN, EU eller OSSE. Men myndigheten sänder även ut personal till TIPH, Temporary International Presence in Hebron. Det är en fristående civil insats som observerar och rapporterar om situationen i staden Hebron på Västbanken i Palestina. TIPH upprätthålls av fem bidragande länder, däribland Sverige.

I augusti 2017 åkte Idil ner till Hebron från Stockholm, där hon vanligtvis bor, för att arbeta som observatör i TIPH. Hon är utsänd från FBA med ett ettårskontrakt.
– Jag och mina kollegor patrullerar i team för att observera och rapportera om händelser som bryter mot internationell humanitär ratt och konventioner om mänskliga rättigheter, säger Idil.

Hon berättar att teamen arbetar i skift, sju dagar i veckan, för att det alltid finns behov av observatörer i tjänst. De observerar bland annat vägspärrar, där israeliska soldater kontrollerar personerna som vill ta sig förbi.
– Vi patrullerar särskilt vid vägspärrar som ligger nära skolor, för att säkerställa att barnen kan ta sig till skolan. Vi patrullerar också mycket i de delar av Hebron där palestinier bor nära israeliska bosättare, där det ofta är oroligt. Vi skriver rapporter varje dag om vad vi ser och slutsatserna delas med palestinska och israeliska myndigheter.

I samband med att Idil reste till Hebron gick hon FBA:s kurs ”Skydd mot risker i konfliktområden” som hålls på Sandö i Kramfors kommun.
– Jag har haft mycket användning av utbildningen i mitt arbete i TIPH. Jag har till exempel blivit mycket mer observant på min omgivning efter att jag gick kursen. Jag håller koll på vad som händer omkring mig, särskilt i folksamlingar. Att undvika farliga situationer är ju det viktigaste. Men jag vet också mer om hur jag ska agera om det väl händer någonting, säger Idil.

På senare tid har säkerhetsläget skärpts i Hebron. När USA:s president Donald Trump erkände Jerusalem som Israels huvudstad ledde det till våldsamma demonstrationer på flera håll på Västbanken, inte minst i Hebron.
– Det har varit tufft. Det har hänt flera gånger att palestinska demonstranter har kastat sten på israeliska soldater, som har svarat med tårgas, ljudgranater och gummikulor, säger Idil.
– Vi som är observatörer är ju mitt uppe i allt hela dagarna. Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare. Det har varit jobbiga scener att se, och så måste man ju tänka noga på sin egen säkerhet.

Förutom att FBA:s kurs i säkerhet i fält gett Idil verktyg att hantera riskerna, har kursen också gett henne verktyg för att hantera stressreaktionerna och känslorna som kommer efter jobbiga arbetsdagar.
– Det tyckte jag var väldigt bra med utbildningen, att man även fick med den psykosociala biten. Jag märker här hur viktigt det är att man tar hand om sig själv för att orka.

När Idil nyligen observerade en demonstration såg hon människor som svimmade i folkvimlet.
– En del av demonstranterna påverkades av tårgasen och behövde stöd. Då fick jag nytta av sjukvårdskunskaperna jag fick när jag gick FBA:s säkerhetskurs.

Under 2018 kommer utbildningen ”Skydd mot risker i konfliktområden” att hållas vid tre tillfällen; i april, juni och oktober. De två första kurstillfällena går att anmäla sig till redan nu.
– Alla som ska arbeta i en internationell insats borde gå. Även om man inte ska till ett högriskområde tycker jag att kursen är användbar, det jag lärde mig om brandsäkerhet har jag till exempel alltid nytta av, säger Idil.

Med rätt förberedelser och säkerhetstänk tycker hon att det är viktigt att TIPH fortsätter att patrullera, trots oroligheterna i Hebron.
– Jag märker att när vi är ute och syns så lugnar det ner sig. Vår närvaro kan förhindra att övergrepp sker.

Möt de unga som kämpar för fred i Irak

Tidigare i år startade FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet. Just nu pågår det andra utbildningstillfället i staden Erbil. Här får du möta några av deltagarna.

2019-12-04 14:10