Ung röst för fred

I Liberia är hon en känd fredsbyggare och inspirationskälla för många unga. Efter att ha deltagit i FBA:s kurs i dialog och medling tog Gwendolyn Myers några minuter för att berätta om sitt arbete med att främja ungas deltagande i arbetet för fred.

Nästan hälften av världens befolkning är under 24 år och ungdomar är både offer och förövare i konflikter. Gwendolyn Myers är grundare och verkställande direktör för Messengers of Peace, en liberiansk icke-statlig organisation som engagerar över tusen frivilliga fredsaktivister och främjar fred genom ungdomars aktiva deltagande.

– Unga människor ges inte möjligheten att fullt ut delta i arbetet för fred. Ärligt talat så ses ungdomar fortfarande ner på och uppfattas som ”mottagare” snarare än individer som kan påverka. Men vi kommer att fortsätta det här arbetet tills våra röster blir hörda, säger hon.

2015 höll Gwendolyn det allra första officiella anförandet inför FN: s fredsbyggandekommission om unga som jämbördiga parter i freds- och säkerhetsfrågor, på uppdrag av United Network of Young Peacebuilders (UNOY).

– Agendan för ungas deltagande är ny eftersom FN-resolutionen 2250 om unga, fred och säkerhet antogs för bara ett år sedan. Vi befinner oss i en mycket intressant fas nu när vi kan se tillbaka på vad resolutionen har inneburit och vad som verkligen har hänt under året som gått. Klart är i alla fall att resolutionen helt ändrat spelreglerna för ungas engagemang och gett oss legitimitet. Men vi har en hel del kvar att göra.

Efter att ha tillbringat en vecka på FBA: s huvudkontor på Sandö där hon deltog i FBA:s kurs i dialog och medling funderar Gwendolyn på att skapa nya plattformar för ungdomar.

– Jag känner till det svenska medlingsnätverket för kvinnor och andra liknande internationella initiativ. Jag ser framför mig ett globalt medlingsnätverk för unga, kopplat till de olika globala medlingsnätverken för kvinnor. För vi behöver utbildade unga medlare som kan medla i konflikter mellan unga! Det vore mer effektivt och vi kan inte nog poängtera vikten av partnerskap och engagemang mellan ungdomar – unga som pratar med unga.

Vad skulle du säga har varit framgångsrikt i arbetet med att främja ungas deltagande i Liberia så här långt?

– Jag vill ge kredd till den liberianska regeringen – och till Sverige för ert stöd i den här frågan. Sverige och den svenska ambassaden i Monrovia stödjer aktivt agendan för unga, fred och säkerhet. Det faktum att en ungdomsrepresentant fick chansen att göra ett officiellt anförande under en högnivåkonferens om fredsbyggande i Liberia är en tydlig och viktig signal. Konferensen hölls under besöket av FN: s fredsbyggandekommission under ledning av ambassadör Olof Skoog, chef för Sveriges FN-representation i New York.

Går det att jämföra agendan för ungas deltagande med den för kvinnors deltagande i fredsprocesser?

– Det finns en viktig länk mellan resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet, och resolution 2250 om unga, fred och säkerhet. Kvinnors och ungas deltagande är nära kopplade, eftersom båda grupperna utesluts från beslutsprocesser som påverkar deras liv. Och de två agendorna måste ses över i djupgående konsultationer, för att se vad vi saknar och vad som behöver förbättras.

FBA:s arbete inom konfliktförebyggande och konfliktlösning.

FBA:s arbete i Liberia.

Inlägg av Lisa Ljungström i FBA-bloggen: Varje tusenmilaresa börjar med ett steg.