Ung röst för fred

I Liberia är hon en känd fredsbyggare och inspirationskälla för många unga. Efter att ha deltagit i FBA:s kurs i dialog och medling tog Gwendolyn Myers några minuter för att berätta om sitt arbete med att främja ungas deltagande i arbetet för fred.

Nästan hälften av världens befolkning är under 24 år och ungdomar är både offer och förövare i konflikter. Gwendolyn Myers är grundare och verkställande direktör för Messengers of Peace, en liberiansk icke-statlig organisation som engagerar över tusen frivilliga fredsaktivister och främjar fred genom ungdomars aktiva deltagande.

– Unga människor ges inte möjligheten att fullt ut delta i arbetet för fred. Ärligt talat så ses ungdomar fortfarande ner på och uppfattas som ”mottagare” snarare än individer som kan påverka. Men vi kommer att fortsätta det här arbetet tills våra röster blir hörda, säger hon.

2015 höll Gwendolyn det allra första officiella anförandet inför FN: s fredsbyggandekommission om unga som jämbördiga parter i freds- och säkerhetsfrågor, på uppdrag av United Network of Young Peacebuilders (UNOY).

– Agendan för ungas deltagande är ny eftersom FN-resolutionen 2250 om unga, fred och säkerhet antogs för bara ett år sedan. Vi befinner oss i en mycket intressant fas nu när vi kan se tillbaka på vad resolutionen har inneburit och vad som verkligen har hänt under året som gått. Klart är i alla fall att resolutionen helt ändrat spelreglerna för ungas engagemang och gett oss legitimitet. Men vi har en hel del kvar att göra.

Efter att ha tillbringat en vecka på FBA: s huvudkontor på Sandö där hon deltog i FBA:s kurs i dialog och medling funderar Gwendolyn på att skapa nya plattformar för ungdomar.

– Jag känner till det svenska medlingsnätverket för kvinnor och andra liknande internationella initiativ. Jag ser framför mig ett globalt medlingsnätverk för unga, kopplat till de olika globala medlingsnätverken för kvinnor. För vi behöver utbildade unga medlare som kan medla i konflikter mellan unga! Det vore mer effektivt och vi kan inte nog poängtera vikten av partnerskap och engagemang mellan ungdomar – unga som pratar med unga.

Vad skulle du säga har varit framgångsrikt i arbetet med att främja ungas deltagande i Liberia så här långt?

– Jag vill ge kredd till den liberianska regeringen – och till Sverige för ert stöd i den här frågan. Sverige och den svenska ambassaden i Monrovia stödjer aktivt agendan för unga, fred och säkerhet. Det faktum att en ungdomsrepresentant fick chansen att göra ett officiellt anförande under en högnivåkonferens om fredsbyggande i Liberia är en tydlig och viktig signal. Konferensen hölls under besöket av FN: s fredsbyggandekommission under ledning av ambassadör Olof Skoog, chef för Sveriges FN-representation i New York.

Går det att jämföra agendan för ungas deltagande med den för kvinnors deltagande i fredsprocesser?

– Det finns en viktig länk mellan resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet, och resolution 2250 om unga, fred och säkerhet. Kvinnors och ungas deltagande är nära kopplade, eftersom båda grupperna utesluts från beslutsprocesser som påverkar deras liv. Och de två agendorna måste ses över i djupgående konsultationer, för att se vad vi saknar och vad som behöver förbättras.

För att läsa mer om FBA:s sammantagna arbete inom konfliktförebyggande och konfliktlösning, klicka här.

För att läsa mer om FBA:s arbete i Liberia, klicka här. Här kan du också läsa ett inlägg i FBA-bloggen om vår verksamhet i landet.

Somalia byggs upp efter 20 år av krig

Somalia är ett av världens mest krigsdrabbade länder, och har i över 20 år saknat en centralregering med kontroll över hela landet. Men internationella ansträngningar pågår för att ena Somalia och bygga fred. Sverige fördubblar nu sitt bistånd till Somalia, och FBA får i uppdrag att arbeta med Sveriges utvecklingssamarbete med landet.

2018-07-02 16:22

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström