Så stärks regionala krafter för fred i Afrika

Miljoner människor i Afrika söder om Sahara är på flykt på grund av krig. Nu inleder FBA samarbeten med flera organisationer i regionen för att bidra till en fredlig utveckling. Ett av samarbetena är med ECOWAS, en organisation för 15 länder i Västafrika, där FBA bland annat erbjuder utbildning för nyckelpersoner.

ECOWAS, Economic Community of West African States, etablerades 1975 och har skapat en gemensam ekonomi och marknad i medlemsländerna. ECOWAS arbetar också för fred och säkerhet i regionen. Organisationen har ett så kallat early warning-system för att upptäcka tidiga tecken på kris i ett medlemsland, och rycker vid behov ut för att medla i konfliktsituationer. Om en kris eskalerar har ECOWAS även möjlighet att etablera en fredsinsats på plats. Just nu har ECOWAS en insats i Guinea Bissau, som funnits där sedan militärkuppen i landet år 2012.

Men hur påverkas egentligen olika grupper – till exempel kvinnor, män, unga och äldre – av en väpnad konflikt? Hur kan man se till att alla grupper involveras i en fredsprocess? Frågorna leder till entusiastiska diskussioner när FBA håller en utbildning i jämställdhetsintegrering och inkluderande fredsarbete för personalen på ECOWAS avdelning för fred och säkerhet.

– Vi insåg att vi behövde se över verksamheten ur ett jämställdhetsperspektiv. När FBA erbjöd sig att genomföra utbildningen tackade vi ja, säger Halima Ahmed som är kommissionär och chef för avdelningen.

Fler utbildningar planeras för personalen på ECOWAS huvudkontor i Abuja, Nigeria. Bland annat om våld i samband med val och hur det kan förebyggas.

Utbildningarna är en del av FBA:s arbete för att stödja regionala organisationer i Afrika som verkar för fred och säkerhet. Myndigheten har sedan 2016 i uppdrag att göra detta genom Sveriges strategi för utvecklingssamarbete med Afrika söder om Sahara.

Samarbetet med ECOWAS har kommit längst. Men FBA samverkar också med IGAD, en organisation för länder i östra Afrika, och med AU, Afrikanska unionen, som är en samarbetsorganisation för samtliga afrikanska stater.

– Många av utmaningarna som finns i Afrika är gränsöverskridande och därför har FBA i uppdrag att stödja regionala organisationer, främst genom utbildning och rådgivning för att stärka organisationernas kapacitet, säger Emma Skeppström som är projektledare för FBA:s arbete med Afrika söder om Sahara.

Ett exempel på ett gränsöverskridande säkerhetsproblem är terrorgruppen Boko Haram som ursprungligen uppstod i norra Nigeria, men som nu plågar även de angränsande länderna Tchad, Kamerun och Niger. Våldsamheterna har lett till en humanitär kris med flyktingströmmar och hungersnöd.

– Det är ett problem som inget land kan lösa på egen hand, säger Emma Skeppström.

FBA har också i uppdrag att bidra till att kvinnor och unga inkluderas i fredsarbetet i Afrika söder om Sahara. Kvinnor är ofta uteslutna från det politiska beslutsfattandet. Unga likaså, trots att mer än hälften av befolkningen i regionen är under 30 år.

Röster från ECOWAS

Mariame Camara

Mariame, i ditt arbete med dialog och medling på ECOWAS, hur ser du på organisationens roll för att skapa fred och säkerhet i Västafrika?
– Jag tycker att ECOWAS ligger i framkant på området. Jag tror det beror på att Västafrika har en historia av våld, med till exempel inbördeskrigen i Sierra Leone och Liberia. Det har gjort att vi prioriterat fredsarbetet i ECOWAS. Vi har bland annat etablerat nationella fredsråd i flera av medlemsländerna, och målet är att det ska finnas i alla.

Hur ser du på framtiden för ECOWAS?
– Organisationen måste fokusera på förebyggande arbete och dra lärdomar från det förflutna. Vi måste stärka en politisk dialog i medlemsländerna, så att dispyter löses med samtal och inte med våld. ECOWAS har också en vision för år 2020. Där står att ECOWAS representerar folket i Västafrika, inte medlemsstaterna. Det tycker jag är viktigt, att vi arbetar för att människor ska få det bättre.

Hur kan aktörer som FBA bidra till ECOWAS arbete?
– Jag tycker att det måste vara ett samarbete, en win-win-situation.  Aktörer som FBA kan bidra med viktiga utbildningar för ECOWAS personal, och ECOWAS kan bidra med mycket kunskap och lärdomar från fredsarbete.

Mubin Bakare

Mubin, du arbetar med demokrati, samhällsstyrning och rättsstatsuppbyggnad på ECOWAS. Vad innebär det?
– Arbetet spänner över flera områden, bland annat att bekämpa korruption i alla medlemsstater. Vi arbetar också för att fler unga och kvinnor ska inkluderas i det politiska beslutsfattandet i regionen. Vi håller utbildningar om detta för de registrerade politiska partierna i medlemsstaterna. Bland annat vill vi att de ska ha fler kvinnliga och unga kandidater som väljarna kan rösta på.

Vilken roll har ECOWAS spelat för den demokratiska utvecklingen i Västafrika?
– ECOWAS har gjort mycket. Ett färskt exempel är Gambia. Landet var på väg in i en kris, efter att den sittande presidenten Yahya Jammeh förlorade i valen i december 2016 men vägrade att acceptera förlusten. Statscheferna i flera ECOWAS-länder försökte medla och övertyga Jammeh att lämna över makten. När det inte fungerade skickade ECOWAS trupper till Gambia. Den militära interventionen fick Jammeh att avgå.

Vad kan samarbetet med FBA bidra till?
– ECOWAS har gjort Västafrika till en av de mest stabila regionerna i hela Afrika, med arbete för demokrati och mänskliga rättigheter, konfliktförebyggande arbete, medling, fredsinsatser, antikorruptionsarbete med mera. Men vi skulle kunna göra ännu mer. FBA skulle kunna bidra med utbildningar för ECOWAS personal på fler områden, så att vi kan stärka vår kapacitet.

Oluwafisan Bankale

Oluwafisan, du arbetar på ECOWAS med kontroll av små och lätta vapen. Kan du berätta mer?
– Jag och mina kollegor arbetar för att de juridiska ramverk som finns för vapenkontroll i Västafrika ska respekteras i alla ECOWAS medlemsländer. Det rör sig dels om FN:s vapenhandelsfördrag och dels om ECOWAS regionala konvention om små och lätta vapen. ECOWAS-konventionen förbjuder vapeninförsel och vapenhandel i medlemsländerna. Om en stat behöver köpa in vapen till exempelvis den nationella polisen eller militären får den ansöka om ett undantag från förbudet. Det är en kommitté som granskar och godkänner ansökningarna, och vi kontrollerar att det bara är de vapen som har godkänts för införsel som kommer in i ECOWAS-länderna.

Du har deltagit i FBA:s utbildning för ECOWAS om jämställdhetsintegrering av fredsarbete. Hur kan man ha ett jämställdhetsperspektiv på vapenkontroll?
– Det kanske låter långsökt, men faktum är att jämställdhetsperspektivet är viktigt för oss. När en medlemsstat ansöker om undantag från ECOWAS-konventionens förbud mot vapenhandel, måste ansökningen granskas ur ett mänskliga rättigheter-perspektiv. Om vi godkänner den här ansökan, riskerar vapnen att användas för att begå brott mot mänskliga rättigheter? Kvinnors rättigheter är ju också mänskliga rättigheter, så det är viktigt att ha ett jämställdhetsperspektiv när ansökningar prövas. Vapen ska exempelvis inte kunna köpas in av stater som har en historia av att polis och militär utsätter den kvinnliga befolkningen för sexuellt och könsbaserat våld.

Vad tycker du att FBA kan göra för att fortsätta stödja ECOWAS?
– Jämställdhetsutbildningar är jättebra. Vi behöver bli bättre på att jämställdhetsintegrera ECOWAS verksamhet, för att bli mer effektiva. FBA skulle även kunna bidra med utbildningar på andra områden.

Kete Gillis

Kete, du arbetar med mänskliga rättigheter på ECOWAS. Kan du berätta om det?
– Jag bevakar att medlemsländerna respekterar mänskliga rättigheter, och rapporterar om misstänkta brott. Ett exempel på en rättighet som inte respekteras just nu är barns rätt till utbildning i norra Nigeria. På grund av terrorhotet från Boko Haram är många skolor stängda.

Hur ser du på ECOWAS roll för att skapa fred, säkerhet och respekt för mänskliga rättigheter i Västafrika?
– Vi gör ett viktigt arbete. Vi planerar bland annat aktiviteter i Sierra Leone inför valen där nästa år. Till exempel medieframträdanden för att sprida information om att det är viktigt att rösta, och så ska vi observera hur valet går till.

Hur kan FBA stärka ECOWAS?
– Genom att erbjuda utbildningar för vår personal. Exempelvis om konfliktförebyggande arbete, medling, effektiva fredsinsatser och kvinnor, fred och säkerhet.

Så stärks regionala krafter för fred i Afrika

2017-11-10 12:48

Responsive and Responsible: Politically Smart Rule of Law Reform in Conflict and Fragile States

There is a long-standing recognition that rule of law is an essential element in achieving sustainable peace and development. In recent years it has gained even more prominence in policy discourse and as a core ingredient of broad-based international commitments, with the Sustainable Development Goals and in particular Goal 16 as a clear indicator for where we are headed. Yet, what has been lacking in rule of law reform, or at least it has been only marginally represented, is a political approach to address the underlying causes of problems and obstacles to rule of law.

Richard Sannerholm, Shane Quinn and Andrea Rabus

Paradiset och kriget sida vid sida

Ett kontrasternas land. Å ena sidan ett paradis med några av världens vackraste stränder och bästa dykvatten. Å andra sidan en nation härjad av decennielånga, oavslutade inbördeskrig. Ett land som rankas högt i jämställdhetssammanhang och som haft två kvinnliga statsöverhuvuden. Samtidigt som det nu styrs av en man med ett ytterst tveksamt förhållningssätt till mänskliga rättigheter. En hundramiljonersnation där rikedom och lyx återfinns sida vid sida med bottenlös fattigdom.

Filippinerna – mitt hem och min arbetsplats sedan ... Läs hela inlägget »

2017-11-06 11:09
  • Skrivet av Magnus Jacobson Silverryd

Vapen mot våldet

Den matt silverglänsande metalltackan som vandrar från hand till hand mellan konferensdeltagarna väger ungefär fyra kilo. En måhända ganska vardaglig observation om det inte varit för sammanhanget: konferensdeltagarna är internationella experter i avväpning, demobilisering och återanpassning av ex-kombattanter, och kommer från i stort sett samtliga delar av FN. De har samlats i Stockholm för att under FBA:s värdskap revidera FN:s globala riktlinjer för DDR, Disarmament, Demobilization and Reintegration.

Råvaran till metalltackan är en nedsmält AK-47, en så ... Läs hela inlägget »

2017-10-30 17:02
  • Skrivet av Måns Hanssen

Säkerhetssektorreform i Mali, som låsningarna i en bostadsrättsförening

Säkerhetssektorreform (SSR) är en viktig del i den pågående fredsprocessen i Mali, därom råder inga tvivel. I ett konfliktdrabbat land behöver ofta säkerhetssektorn, med bland annat polis, militär, tull och gränsbevakning, reformeras och ställas under demokratisk kontroll. Utmaningen i Mali handlar dock inte om vad som ska göras utan hur det ska göras.

Under 2015 tecknades ett fredsavtal mellan Malis regering och de två väpnade rebellkoalitionerna CMA och Plattformen, men i fredsavtalet finns det inte specificerat hur ... Läs hela inlägget »

2017-10-27 10:16

Gabriela Elroy

Gabriela är expert på kvinnor, fred och säkerhet