Medborgarnas synpunkter bidrar till att utveckla rättsstaten i Ukraina

Det har gått tre år sedan protesterna på Majdan-torget i Ukrainas huvudstad Kiev ledde till att president Viktor Janukovytj avsattes. Kriget är inne på sitt fjärde år. Samtidigt pågår ansträngningar för att stärka demokratin och mänskliga rättigheter i landet.

Ukraina är ett av de länder där FBA har flest utsända civila på internationella uppdrag. För närvarande finns 13 utsända till EU, FN, Europarådet och OSSE, Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, i Ukraina. Säkerhetsläget är svårt. FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder besökte nyligen OSSE:s observationsinsats SMM för att få en aktuell lägesbild av hur förutsättningarna ser ut för de svenska observatörerna. Under besöket dödades en amerikansk observatör av en mina i den östra delen av landet.

Ett av FBA:s största projekt sett till budget finns också i Ukraina. Sedan 2015 stöder FBA tolv utvalda kommuner i deras arbete med att stärka rättssäkerheten. Det är en viktig uppgift och handlar om att skapa insyn i beslutsprocesser, göra det möjligt att överklaga myndighetsbeslut, och se till att alla människor behandlas lika inför lagen. Sådant som vi ofta tar för givet i Sverige.

– Vi jobbar för att förbättra medborgarnas tillgång till samhällsservice, men också för att öka deras kunskap om sina juridiska rättigheter, berättar Ludmila Ceban, projekthandläggare på FBA som varit med sedan starten.

Luckor i lagstiftningen och tungrodda processer på myndigheterna är några av hindren, förklarar hon. Vidare saknas ofta riktlinjer och instruktioner för arbetet, vilket bidragit till att lagstiftningen varit svår att omsätta i beslutsfattandet på lokal nivå. Men trots bristerna finns förutsättningar för utveckling: det pågår en decentraliseringsreform i Ukraina och förändringsviljan är stor.

Nu har halva projekttiden gått och de deltagande kommunernas myndighetsutövning har utvärderats. Dels har de anställda själva fått bedöma hur de tillämpar rättsstatens principer i sitt arbete, dels har över 5 000 personer intervjuats om sina erfarenheter i sju av de tolv städer som ingår i projektet.

Undersökningen har spänt över många olika områden: från registrering av företag och fastigheter till att ansöka om bygglov. Insyn i beslutsfattandet, respekt för medborgarnas rätt att göra sin röst hörd, förekomsten av korruption och diskriminering är några av de frågor som granskats.

– I vissa fall ser vi att det är stor skillnad mellan hur medborgarna och de som arbetar i offentlig förvaltning uppfattar situationen. Förtroendet för myndigheter är lågt. Genom att medborgarna blir mer delaktiga i det lokala beslutsfattandet kan myndigheterna öka sin legitimitet, säger Ludmila Ceban som var med när företrädare för lokala myndigheter och regeringsrepresentanter nyligen samlades på en konferens i Kiev för att summera resultaten så här långt och diskutera vägen framåt.

I sex av städerna har man nu tagit fram handlingsplaner för att bygga vidare på det som trots allt fungerar bra och sprida goda exempel som kan bidra till att utveckla samhällets service. Under året fortgår arbetet med att utvärdera myndigheternas verksamhet i övriga fem städer som ingår i projektet.

Ludmila Ceban berättar att FBA:s samarbetspartners i Ukraina har jobbat hårt för att öka myndigheternas ansvarstagande och säkerställa att beslut är förankrade i lagar och regler.
– Tydligare vägledningar till tjänstemän och information som steg för steg beskriver hur man gör för att ansöka om en viss service är några av de initiativ som pågår för att förbättra för medborgarna, säger hon.

Förutom att stärka arbetet i kommunerna strävar FBA efter att resultaten från analyserna ska få genomslag nationellt. Aktörer på nationell nivå har ett stort ansvar för att skapa de förutsättningar som krävs för att rättsstatens principer ska genomsyra det dagliga arbetet och tillämpas i praktiken.

Detta betonade även Oksana Syroyid, vice talman i det ukrainska parlamentet, på konferensen:
– Mycket arbete görs redan på lokal nivå. Parlamentet har en viktig uppgift att stifta lagar som är skrivna så att medborgare enkelt kan läsa och förstå vad som gäller utan att behöva hjälp av juridisk expertis.

Foto: Dmytro Mokryy-Voronovskyy.

FBA hedrar minnet av Folke Bernadotte

Den 17 september är det 70 år sedan Folke Bernadotte mördades i Jerusalem. Han hade 1948 utsetts till FN:s första medlare, och uppdraget gällde den israelisk-palestinska konflikten. Hans ansträngningar för fred lade grunden till FN:s första internationella insats.

2018-09-17 15:19

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Pär Sköld

”Om vi kan bidra till att någon kan få fira ett lite mer hoppfyllt nyår vore det ett steg i rätt riktning”

Jag befinner mig just nu i Yangon för att analysera hur FBA ska ta sig an det uppdrag myndigheten fick av regeringen i våras som handlar om att bidra till inkluderande fredsbyggnad och respekt för rättsstatens principer i Myanmar. Ett stort, svårt och viktigt uppdrag som jag och några kollegor har fått privilegiet att på bästa sätt genomföra.

Idag är vi nog många som vant oss vid att använda Myanmar som namnet på det land vi tidigare ... Läs hela inlägget »

2018-09-19 14:02
  • Skrivet av Maja Permerup

”Närmare än så här kommer jag kanske aldrig ett Nobelpris”

Jag ligger i min hängmatta och lyssnar på Sommar i P1. Musiken tonar ut och jag hör Beatrice Fihn, chef för ICAN, International Campaign to Abolish Nuclear Weapons, som tilldelades Nobels fredspris förra året.

Det pirrar till i magen. Tänk att jag genom mitt jobb som handläggare för FBA:s stöd till civilsamhället har bidragit till att möjliggöra ett arbete som fått fredspriset! Närmare än så kommer jag kanske aldrig ett Nobelpris, tänker jag. Beatrice Fihn fortsätter: Störst ... Läs hela inlägget »

2018-09-13 13:08
  • Skrivet av Stina Larserud

Valobservation aktuellt även i Sverige

Valobservation är ett viktigt verktyg i arbetet för demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet världen över. Valobservationsinsatser bidrar till fred och utveckling och kan förhindra hot och våld i samband med val. Det är den svenska regeringen som beslutar om vilka länder Sverige ska skicka valobservatörer till.

Under 2018 har svenska valobservatörer närvarat vid val i bland annat Turkiet, Pakistan, Sierra Leone, Azerbajdzjan, El Salvador, Libanon, Mali, Montenegro, Paraguay, Ryssland, Tunisien och Zimbabwe. FBA ansvarar för rekrytering, utbildning ... Läs hela inlägget »

2018-09-04 08:55

Lediga jobb