Medborgarnas synpunkter bidrar till att utveckla rättsstaten i Ukraina

Det har gått tre år sedan protesterna på Majdan-torget i Ukrainas huvudstad Kiev ledde till att president Viktor Janukovytj avsattes. Kriget är inne på sitt fjärde år. Samtidigt pågår ansträngningar för att stärka demokratin och mänskliga rättigheter i landet.

Ukraina är ett av de länder där FBA har flest utsända civila på internationella uppdrag. För närvarande finns 13 utsända till EU, FN, Europarådet och OSSE, Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, i Ukraina. Säkerhetsläget är svårt. FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder besökte nyligen OSSE:s observationsinsats SMM för att få en aktuell lägesbild av hur förutsättningarna ser ut för de svenska observatörerna. Under besöket dödades en amerikansk observatör av en mina i den östra delen av landet.

Ett av FBA:s största projekt sett till budget finns också i Ukraina. Sedan 2015 stöder FBA tolv utvalda kommuner i deras arbete med att stärka rättssäkerheten. Det är en viktig uppgift och handlar om att skapa insyn i beslutsprocesser, göra det möjligt att överklaga myndighetsbeslut, och se till att alla människor behandlas lika inför lagen. Sådant som vi ofta tar för givet i Sverige.

– Vi jobbar för att förbättra medborgarnas tillgång till samhällsservice, men också för att öka deras kunskap om sina juridiska rättigheter, berättar Ludmila Ceban, projekthandläggare på FBA som varit med sedan starten.

Luckor i lagstiftningen och tungrodda processer på myndigheterna är några av hindren, förklarar hon. Vidare saknas ofta riktlinjer och instruktioner för arbetet, vilket bidragit till att lagstiftningen varit svår att omsätta i beslutsfattandet på lokal nivå. Men trots bristerna finns förutsättningar för utveckling: det pågår en decentraliseringsreform i Ukraina och förändringsviljan är stor.

Nu har halva projekttiden gått och de deltagande kommunernas myndighetsutövning har utvärderats. Dels har de anställda själva fått bedöma hur de tillämpar rättsstatens principer i sitt arbete, dels har över 5 000 personer intervjuats om sina erfarenheter i sju av de tolv städer som ingår i projektet.

Undersökningen har spänt över många olika områden: från registrering av företag och fastigheter till att ansöka om bygglov. Insyn i beslutsfattandet, respekt för medborgarnas rätt att göra sin röst hörd, förekomsten av korruption och diskriminering är några av de frågor som granskats.

– I vissa fall ser vi att det är stor skillnad mellan hur medborgarna och de som arbetar i offentlig förvaltning uppfattar situationen. Förtroendet för myndigheter är lågt. Genom att medborgarna blir mer delaktiga i det lokala beslutsfattandet kan myndigheterna öka sin legitimitet, säger Ludmila Ceban som var med när företrädare för lokala myndigheter och regeringsrepresentanter nyligen samlades på en konferens i Kiev för att summera resultaten så här långt och diskutera vägen framåt.

I sex av städerna har man nu tagit fram handlingsplaner för att bygga vidare på det som trots allt fungerar bra och sprida goda exempel som kan bidra till att utveckla samhällets service. Under året fortgår arbetet med att utvärdera myndigheternas verksamhet i övriga fem städer som ingår i projektet.

Ludmila Ceban berättar att FBA:s samarbetspartners i Ukraina har jobbat hårt för att öka myndigheternas ansvarstagande och säkerställa att beslut är förankrade i lagar och regler.
– Tydligare vägledningar till tjänstemän och information som steg för steg beskriver hur man gör för att ansöka om en viss service är några av de initiativ som pågår för att förbättra för medborgarna, säger hon.

Förutom att stärka arbetet i kommunerna strävar FBA efter att resultaten från analyserna ska få genomslag nationellt. Aktörer på nationell nivå har ett stort ansvar för att skapa de förutsättningar som krävs för att rättsstatens principer ska genomsyra det dagliga arbetet och tillämpas i praktiken.

Detta betonade även Oksana Syroyid, vice talman i det ukrainska parlamentet, på konferensen:
– Mycket arbete görs redan på lokal nivå. Parlamentet har en viktig uppgift att stifta lagar som är skrivna så att medborgare enkelt kan läsa och förstå vad som gäller utan att behöva hjälp av juridisk expertis.

Foto: Dmytro Mokryy-Voronovskyy.

Forskare och praktiker sammanförs av FBA

Dagens krig ser annorlunda ut än gårdagens. Med ett lapptäcke av parter, inslag av religiös extremism och terrorism, och den högsta graden av militära interventioner i inomstatliga konflikter sedan andra världskrigets slut. FBA arrangerar nu en serie konferenser där forskare och personer som arbetar praktiskt med konfliktförebyggande får utbyta erfarenheter om hur fred byggs bäst i vår tid.

2017-06-15 12:07

Responsive and Responsible: Politically Smart Rule of Law Reform in Conflict and Fragile States

There is a long-standing recognition that rule of law is an essential element in achieving sustainable peace and development. In recent years it has gained even more prominence in policy discourse and as a core ingredient of broad-based international commitments, with the Sustainable Development Goals and in particular Goal 16 as a clear indicator for where we are headed. Yet, what has been lacking in rule of law reform, or at least it has been only marginally represented, is a political approach to address the underlying causes of problems and obstacles to rule of law.

Richard Sannerholm, Shane Quinn and Andrea Rabus

• Skrivet av Magdalena Tham Lindell

Tillbaka i Goma för att fira varje steg framåt

Det är juni och vi träffar återigen de 24 deltagarna från provinsen Sydkivu som deltar i FBA:s fredsbyggarprogram i Demokratiska republiken Kongo (DRK). Vi är nyfikna på att få höra om FBA:s utbildning i genusanalys, som gavs tre månader tidigare, har lämnat några spår i deras dagliga arbete. Och alla har exempel de vill berätta om.

”Kvinnan med masterexamen på mitt jobb städar inte längre kontoret utan jag har försökt få in henne i vår kärnverksamhet”, säger ... Läs hela inlägget »

2017-06-21 09:04
  • Skrivet av Saba Nowzari

Fredsprocessen i Mali – var är kvinnorna?

Efter mer än två årtionden av militärt styre blev 1991 startpunkten för Malis övergång till demokrati då tusentals demonstranter samlades på gatorna för att kräva president Moussa Traorés avgång. Efter en militärkupp utförd av överstelöjtnant Amadou Toumani Touré etablerades snabbt en övergångsregering bestående av militära och civila ledare som överlämnade makten till en demokratiskt vald regering följande år.

Idag lyser den inkluderande processen tyvärr med sin frånvaro. 2015 undertecknades ett fredsavtal i Mali mellan regeringen, oppositionskoalitionen La ... Läs hela inlägget »

2017-06-09 09:41
  • Skrivet av Magnus Jacobson Silverryd

Fredsprocessen i Colombia eller konsten att bygga flygplanet under pågående flygning

I en intervju i colombiansk dagspress den 31 maj konstaterade den colombianska regeringens fredskommissionär Sergio Jaramillo att en fredsprocess består av en serie med dagliga drabbningar. Han konstaterade vidare att det ständigt kommer upp nya utmaningar men det viktiga i varje sådant ögonblick är att både FARC och regeringen följer den överenskomna och inslagna vägen.

Intervjun publicerades på den dag som i fredsavtalet definierats som D+180, och som enligt den ursprungliga planen markerar det datum då FARC ... Läs hela inlägget »

2017-06-07 10:07

Anna Wikner