Kunskap om konfliktförebyggande sprids

Kvinnor från Liberia, Afghanistan, Colombia och Palestina har deltagit i FBA:s dialog- och medlingsprogram. Alla kvinnorna arbetar med att bygga fred i sina hemländer, och har i samband med utbildningen lanserat nya fredsinitiativ.

Hur kan dialog och medling användas som verktyg för att förebygga våldsamma konflikter? Det var ett av de teman som togs upp under en workshop i Kambodja i mars. I Siem Reap diskuterades bland annat fredsprocessen mellan den filippinska regeringen och Moro Islamic Liberation Front (MILF) som en fallstudie. Deltagarna fick lyssna till professor Miriam Coronel-Ferrer, den första kvinnan i världen som skrivit under ett fredsavtal med en väpnad grupp.

Hasina Safi, rådgivare till Höga fredsrådet i Afghanistan och generalsekreterare för Afghan Women’s Network som samlar 5 000 kvinnliga ledare, var en av deltagarna. Hon har länge varit engagerad i förhandlingar och fredsprocesser. FBA:s dialog- och medlingsprogram har stärkt hennes kompetens och självförtroende i arbetet.

– Jag har förbättrat min kapacitet genom att koppla ihop min praktiska erfarenhet med lärdomar från andra personer och kontexter, liksom med forskning och teorier på området. Nu känner jag mig mycket mer trygg i att kunna delta i en fredsprocess på ett meningsfullt sätt. Jag vet också hur och varför vi behöver göra på ett visst sätt, så att fredsprocessen blir mer lyckad och hållbar, säger hon.

Kvinnorna som har valts ut till programmet har tidigare erfarenhet inom konfliktförebyggande och arbetar på strategiska positioner inom statliga och icke-statliga organisationer. Samtliga deltagare har i samband med programmet initierat nya fredsinitiativ i sina hemländer.

Den liberianska gruppen har hämtat inspiration från det svenska nätverket för kvinnliga medlare och startat ett nationellt nätverk för att samordna sina aktiviteter – The Dialogue and Mediation Sisters of Liberia. De har genomfört en första medlingsutbildning för lokala kvinnliga traditionella ledare. Den afghanska gruppen har genomfört konfliktanalyser på provinsnivå för att förstå vad som driver konflikten och radikaliseringen lokalt, och därefter kunna utforma insatser utifrån de identifierade behoven.

FBA:s första workshop hölls i november 2016 på Sandö i Västernorrland och under den andra och avslutande delen i Kambodja bestämde sig deltagarna för att bilda nätverket Global Women Mediators’ Forum för att fortsatt hålla kontakt och byta erfarenheter.