EU:s polisinsats i Palestina tränas i jämställdhet

FBA ska stödja EUPOL COPPS, EU:s polisinsats i Palestina, i arbetet med att integrera ett jämställdhetsperspektiv i verksamheten. Som ett första steg har FBA nu utbildat hela insatsledningen.

Utbildningen för insatsledningen hölls i Taybeh den 22 februari och fokuserade på både teori och metoder för att jämställdhetsintegrera en verksamhet. Senare under 2017 kommer FBA att hålla liknande utbildningar för övrig personal i EUPOL COPPS. Målet är att etablera en struktur med personer som har särskilt ansvar för arbetet med jämställdhetsintegrering (gender focal points) och att alla som arbetar i insatsen ska få mer kunskap om hur kvinnor, män, pojkar och flickor kan påverkas olika i olika situationer, och kunna ta mer hänsyn till detta i det dagliga arbetet.

– Tanken med att utbilda ledningen först är att medvetenheten om vikten av att ha ett jämställdhetsperspektiv måste komma uppifrån. Det är viktigt att det finns ett ägarskap hos ledningen innan vi går vidare och utbildar övrig personal, säger Gabriela Elroy.

Hon är ansvarig för FBA:s program för kvinnor, fred och säkerhet och leder också utbildningarna för EUPOL COPPS. Gabriela Elroy är dessutom författare till manualen för jämställdhetsintegrering i EU:s internationella insatser som FBA tidigare tagit fram, och som utbildningarna för EUPOL COPPS bygger på.

– Att insatspersonal har förståelse för genusdynamiken i området där de verkar är nödvändigt. Det är ett krav i FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet och efterföljande resolutioner att alla internationella fredsinsatser ska jämställdhetsintegreras, säger Gabriela.

En av deltagarna vid utbildningstillfället i Taybeh i februari var Giovanni Galzignato som är chef för enheten som arbetar med rättssystemet och rättssäkerhet i EUPOL COPPS.
– Kurstillfället har fått mig att börja reflektera mer över jämställdhet och hur frågorna påverkar samhället vi verkar i, säger Giovanni Galzignato.
– Jag tycker det är bra att alla i insatsen ska tränas i det här så att vi kan skapa gemensamma rutiner för att alltid ta hänsyn till ett jämställdhetsperspektiv i arbetet. Det måste institutionaliseras att vi alltid ska tänka på de här frågorna.