Utställning utmanar stereotypa bilder av kvinnor i krig

Ett av de projekt som finansierats av FBA under 2015 är utställningen Les Femmes, som skildrar kvinnors vardag i östra Demokratiska republiken Kongo (DRK). ”Kvinnor är inte bara offer, de är centrala aktörer för förändring”, säger Anna Lithander från Kvinna till Kvinna.

FBA:s bidrag Fredsmiljonen delas årligen ut till organisationer som arbetar med nedrustning, säkerhetspolitik, fredsfrämjande utveckling, konflikthantering och förebyggande av konflikt, i syfte att stärka ett livskraftigt och pluralistiskt civilsamhälle i Sverige.

En av de organisationer som fick stöd under 2015 är Kvinna till Kvinna, som arbetar med att stödja kvinnoorganisationer i konfliktdrabbade regioner. De har tagit fram fotoutställningen Les Femmes, som skildrar kvinnors vardag och kamp för förändring i de östra delarna av DRK. Utställningen består av ett trettiotal bilder, både i färg och svartvitt, av fotografen Cato Lein.

En utställningsturné påbörjades i juni, då Les Femmes visades under Almedalsveckan i Visby. Sedan dess har utställningen visats i bland annat Borås, Göteborg, Nyköping och Uppsala. Anna Lithander är redaktionschef på Kvinna till Kvinna och ansvarig för utställningen.

Varför har ni tagit fram den här utställningen?

– Medias bild av kvinnor i krig är ofta dyster. Kvinnor porträtteras som anonyma offer för krigets fasor, utan vare sig namn eller röst. Genom Les Femmes vill vi utmana den stereotypa bilden av kvinnor i krig. Vi vet att kvinnor drabbas av våld, förtryck och diskriminering, men de är samtidigt centrala aktörer för förändring – för fred, rättvisa och demokrati.

Vilken skillnad kan utställningen göra?

– Les Femmes skildrar kvinnors vardag i de krigströtta östra delarna av Demokratiska republiken Kongo. Utställningen visar vilka utmaningar kvinnor står inför och vilka tankar, drömmar och idéer de har om en bättre framtid. Läget är inte hopplöst och ett nytt samhälle är möjligt. Vi hoppas att Les Femmes ska bidra till ökat stöd för kvinnors rättigheter i DRK och det fantastiska och ofta utsatta arbete kvinnorättsförsvarare utför.

Vad har utställningen resulterat i?

– Les Femmes har setts av många under en turné i Sverige 2015. Utställningen har bidragit till att besökare fått upp ögonen för konflikterna i DRK, som ofta hamnar i medieskugga. Utställningen visar att förändring är möjlig även där utsattheten är stor.

Les Femmes går att se på Kulturhuset Väven i Umeå fram till 10 april.

Irene Mbinge Sango och Rachel Mugula är två vänner i Uvira, DR Kongo, som har valt att engagera sig för kvinnors rättigheter. ”Kvinnor diskrimineras överallt i samhället och ses som objekt. Begreppet jämställdhet respekteras inte alls”, berättar de. Foto: Cato Lein.