Tio år av FN-samarbete för att förebygga våldsamma konflikter

I tio år har FBA och FN:s politiska avdelning, UNDPA, arbetat tillsammans för att stärka FN:s förmåga att förebygga och lösa konflikter. Under ett högnivåmöte i FN:s högkvarter i New York högtidlighölls samarbetet samtidigt som vår tids komplexa konfliktmönster och utmaningar diskuterades.

– Tillsammans har vi utbildat över 200 anställda inom FN-systemet inom ett fält som är avgörande för FN:s enande roll, och för de ansträngningar som görs inom konfliktförebyggande och medling. Kursen i dialog och medling har blivit en hörnsten i UNDPA:s utbildningar och den förblir en av de bästa kurserna som finns för FN-personal som vill slipa sina kunskaper i medling och medlingsstöd, sa Jeffrey Feltman, FN:s undergeneralsekreterare för politiska frågor, i sitt öppningsanförande.

Betydelsen av dialog och medling för att lösa och förebygga våldsamma konflikter har det senaste årtiondet vunnit allt större erkännande. Inte minst inom FN-systemet, där en rad rapporter och resolutioner fastställt att konfliktförebyggande arbete är en prioriterad uppgift för FN.

Sverige har länge och aktivt stöttat FN:s politiska avdelning vars uppgift är att bistå generalsekreteraren, de särskilda sändebuden och FN:s politiska insatser att främja hållbara lösningar på konflikter. 2006 utvecklade FBA och UNDPA tillsammans en dialog- och medlingskurs, som sedan dess blivit viktig för att öka FN:s medlingskapacitet och stärka organisationens möjligheter att identifiera potentiella kriser innan de bryter ut och utforma effektiv respons.

– En stor del av de FN-tjänstemän som arbetar konfliktförebyggande har gått vår utbildning, som är mycket uppskattad. Vi är stolta över att kunna erbjuda expertstöd till personer i nyckelpositioner i arbetet med att lösa vår tids konflikter, sa Sven-Eric Söder, generaldirektör på FBA.

FN:s undergeneralsekreterare för politiska frågor uppmärksammande även att FBA har stöttat FN-insatser i fält, till exempel med utbildning inom konfliktanalys och medling, och att rådgivare inom fred och utveckling dragit nytta av FBA:s stöd. Dessutom framhölls det svenska medlingsnätverket för kvinnor, och stödet till det nordiska medlingsnätverket, som initiativ som kommer att gynna FN:s ansträngningar för att öka antalet kvinnliga FN-sändebud.

– Detta är bara några exempel på värdefulla samarbeten mellan UNDPA och FBA, ett partnerskap som hjälper oss bygga den kapacitet och expertis som behövs för ett proaktivt och effektivt FN inom konfliktförebyggande och medling, sa Jeffrey Feltman.

Under högnivåmötet den 1 december diskuterades särskilt de utmaningar som ett ökat antal icke-statliga väpnade grupper innebär för det konfliktförebyggande arbetet. Mötet öppnades av Jeffrey Feltman och Sven-Eric Söder tillsammans med Per Thöresson, biträdande chef för Sveriges ständiga representation vid FN i New York.

Panelen bestod av Teresa Whitfield, chef för UNDPA:s avdelning för policy och medling, Barney Afako, senior medlem av FN:s medlingsstödsenhet, Richard Attwood, chef för multilaterala relationer och International Crisis Groups New York-kontor. Moderator var Chris Spies, expert på fredsbyggande.

Läs mer om FBA:s arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning här.

Foto: UN Photo/Joao Araujo Pinto

Pilotutbildning för kvinnliga fredsbyggare i Colombia

Colombia har fått en ny president. Hur det kommer att påverka den pågående fredsprocessen återstår att se. Men FBA:s stöd för en fredlig utveckling i landet fortsätter. Under sommaren har FBA hållit en pilotutbildning i säkerhet, dialog och medling för kvinnoorganisationer i Colombia.

2018-08-20 14:21

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström