Tio år av FN-samarbete för att förebygga våldsamma konflikter

I tio år har FBA och FN:s politiska avdelning, UNDPA, arbetat tillsammans för att stärka FN:s förmåga att förebygga och lösa konflikter. Under ett högnivåmöte i FN:s högkvarter i New York högtidlighölls samarbetet samtidigt som vår tids komplexa konfliktmönster och utmaningar diskuterades.

– Tillsammans har vi utbildat över 200 anställda inom FN-systemet inom ett fält som är avgörande för FN:s enande roll, och för de ansträngningar som görs inom konfliktförebyggande och medling. Kursen i dialog och medling har blivit en hörnsten i UNDPA:s utbildningar och den förblir en av de bästa kurserna som finns för FN-personal som vill slipa sina kunskaper i medling och medlingsstöd, sa Jeffrey Feltman, FN:s undergeneralsekreterare för politiska frågor, i sitt öppningsanförande.

Betydelsen av dialog och medling för att lösa och förebygga våldsamma konflikter har det senaste årtiondet vunnit allt större erkännande. Inte minst inom FN-systemet, där en rad rapporter och resolutioner fastställt att konfliktförebyggande arbete är en prioriterad uppgift för FN.

Sverige har länge och aktivt stöttat FN:s politiska avdelning vars uppgift är att bistå generalsekreteraren, de särskilda sändebuden och FN:s politiska insatser att främja hållbara lösningar på konflikter. 2006 utvecklade FBA och UNDPA tillsammans en dialog- och medlingskurs, som sedan dess blivit viktig för att öka FN:s medlingskapacitet och stärka organisationens möjligheter att identifiera potentiella kriser innan de bryter ut och utforma effektiv respons.

– En stor del av de FN-tjänstemän som arbetar konfliktförebyggande har gått vår utbildning, som är mycket uppskattad. Vi är stolta över att kunna erbjuda expertstöd till personer i nyckelpositioner i arbetet med att lösa vår tids konflikter, sa Sven-Eric Söder, generaldirektör på FBA.

FN:s undergeneralsekreterare för politiska frågor uppmärksammande även att FBA har stöttat FN-insatser i fält, till exempel med utbildning inom konfliktanalys och medling, och att rådgivare inom fred och utveckling dragit nytta av FBA:s stöd. Dessutom framhölls det svenska medlingsnätverket för kvinnor, och stödet till det nordiska medlingsnätverket, som initiativ som kommer att gynna FN:s ansträngningar för att öka antalet kvinnliga FN-sändebud.

– Detta är bara några exempel på värdefulla samarbeten mellan UNDPA och FBA, ett partnerskap som hjälper oss bygga den kapacitet och expertis som behövs för ett proaktivt och effektivt FN inom konfliktförebyggande och medling, sa Jeffrey Feltman.

Under högnivåmötet den 1 december diskuterades särskilt de utmaningar som ett ökat antal icke-statliga väpnade grupper innebär för det konfliktförebyggande arbetet. Mötet öppnades av Jeffrey Feltman och Sven-Eric Söder tillsammans med Per Thöresson, biträdande chef för Sveriges ständiga representation vid FN i New York.

Panelen bestod av Teresa Whitfield, chef för UNDPA:s avdelning för policy och medling, Barney Afako, senior medlem av FN:s medlingsstödsenhet, Richard Attwood, chef för multilaterala relationer och International Crisis Groups New York-kontor. Moderator var Chris Spies, expert på fredsbyggande.

Läs mer om FBA:s arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning här.

Foto: UN Photo/Joao Araujo Pinto

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet