Pressmeddelande: Ny forskning – fler religiösa konflikter

Antalet väpnade konflikter i världen minskade länge, men på senare år har trenden vänt – delvis på grund av IS geografiska expansion. ”Av världens inbördeskrig är 82 procent i dag islamistiska. Vi måste ha mer kunskap om detta för att kunna bygga fred i framtiden”, säger Mimmi Söderberg Kovacs, chef för FBA:s program för forskning och utveckling.

FBA:s Mimmi Söderberg Kovacs kommer i ett nytt forskningsprojekt att kartlägga och analysera religiöst definierade konflikter tillsammans med ett internationellt team vid Uppsala universitet.Fredlig lösning av jihadistkonflikter? Religion, inbördeskrig och utsikter för fred” heter det femåriga projektet som beviljats medel från Riksbankens jubileumsfond.

I dag pågår drygt 50 väpnade konflikter i världen. Länge minskade både antalet väpnade konflikter och antalet dödsoffer relaterat till dem. Detta har förändrats, bland annat på grund av det extremt våldsamma kriget i Syrien där IS är en av parterna som står för brutaliteten, och genom att IS har expanderat geografiskt. I fjol fanns IS representerat i tolv länder, bland annat Afghanistan, Libyen, Egypten, Nigeria och Tchad.

– Trenden är att de religiöst definierade väpnade konflikterna har ökat den senaste tiden, jämfört med icke-religiöst definierade konflikter. Majoriteten av dessa religiösa konflikter är islamistiska. Vi vill ta reda på vad det beror på, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

Forskargruppen har noterat att en islamistisk konflikt oftare går att lösa om den förblir lokal. Det finns några sådana exempel, bland annat fredsavtalet mellan Filippinernas regering och Moro Islamic Front.
– Om en lokal konflikt sprider sig över gränser och den islamistiska organisationen som ligger bakom ansluter sig till den internationella jihadrörelsen blir det mycket svårare att hitta en lösning, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

Hon har studerat Boko Haram som till en början kämpade för sharialagstiftning i norra Nigeria. Därefter anslöt de sig till IS och nu är Boko Harams mål att inrätta en islamisk stat i stora delar av Västafrika.
– Hur kan man förhandla med dem om sådana krav? Och vem ska man förhandla med, lokala företrädare eller någon annan? Det blir mycket mer komplicerat.

En annan fara med lokala islamistiska grupper som ansluter sig till globala islamiströrelser som IS eller al-Qaida kan vara att radikala anhängare av de globala rörelserna reser till de lokala konflikterna för att delta som krigare.
– Lokala konflikter kan radikaliseras snabbt på grund av tillresta utländska krigare. Dessa utgör också ett hot när de återvänder till sina hemländer. Det finns risk för att vi kommer att få se IS-krigare som återvänder till Europa från Irak, efter offensiven mot IS i Irak. Det är klart att det ökar rädslan för terrordåd i Europa, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

Kontakt

För intervjuförfrågningar, kontakta Mimmi Söderberg Kovacs: 010-456 24 15 eller mimmi.soderbergkovacs@fba.se.

Du kan också kontakta Kicki Westin, kommunikationschef på FBA: 070-618 23 01 eller kicki.westin@fba.se.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet