Pressmeddelande: Ny forskning – fler religiösa konflikter

Antalet väpnade konflikter i världen minskade länge, men på senare år har trenden vänt – delvis på grund av IS geografiska expansion. ”Av världens inbördeskrig är 82 procent i dag islamistiska. Vi måste ha mer kunskap om detta för att kunna bygga fred i framtiden”, säger Mimmi Söderberg Kovacs, chef för FBA:s program för forskning och utveckling.

FBA:s Mimmi Söderberg Kovacs kommer i ett nytt forskningsprojekt att kartlägga och analysera religiöst definierade konflikter tillsammans med ett internationellt team vid Uppsala universitet.Fredlig lösning av jihadistkonflikter? Religion, inbördeskrig och utsikter för fred” heter det femåriga projektet som beviljats medel från Riksbankens jubileumsfond.

I dag pågår drygt 50 väpnade konflikter i världen. Länge minskade både antalet väpnade konflikter och antalet dödsoffer relaterat till dem. Detta har förändrats, bland annat på grund av det extremt våldsamma kriget i Syrien där IS är en av parterna som står för brutaliteten, och genom att IS har expanderat geografiskt. I fjol fanns IS representerat i tolv länder, bland annat Afghanistan, Libyen, Egypten, Nigeria och Tchad.

– Trenden är att de religiöst definierade väpnade konflikterna har ökat den senaste tiden, jämfört med icke-religiöst definierade konflikter. Majoriteten av dessa religiösa konflikter är islamistiska. Vi vill ta reda på vad det beror på, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

Forskargruppen har noterat att en islamistisk konflikt oftare går att lösa om den förblir lokal. Det finns några sådana exempel, bland annat fredsavtalet mellan Filippinernas regering och Moro Islamic Front.
– Om en lokal konflikt sprider sig över gränser och den islamistiska organisationen som ligger bakom ansluter sig till den internationella jihadrörelsen blir det mycket svårare att hitta en lösning, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

Hon har studerat Boko Haram som till en början kämpade för sharialagstiftning i norra Nigeria. Därefter anslöt de sig till IS och nu är Boko Harams mål att inrätta en islamisk stat i stora delar av Västafrika.
– Hur kan man förhandla med dem om sådana krav? Och vem ska man förhandla med, lokala företrädare eller någon annan? Det blir mycket mer komplicerat.

En annan fara med lokala islamistiska grupper som ansluter sig till globala islamiströrelser som IS eller al-Qaida kan vara att radikala anhängare av de globala rörelserna reser till de lokala konflikterna för att delta som krigare.
– Lokala konflikter kan radikaliseras snabbt på grund av tillresta utländska krigare. Dessa utgör också ett hot när de återvänder till sina hemländer. Det finns risk för att vi kommer att få se IS-krigare som återvänder till Europa från Irak, efter offensiven mot IS i Irak. Det är klart att det ökar rädslan för terrordåd i Europa, säger Mimmi Söderberg Kovacs.

Kontakt

För intervjuförfrågningar, kontakta Mimmi Söderberg Kovacs: 010-456 24 15 eller mimmi.soderbergkovacs@fba.se.

Du kan också kontakta Kicki Westin, kommunikationschef på FBA: 070-618 23 01 eller kicki.westin@fba.se.