Ledarskapsprogram för jämställd utrikesförvaltning

FBA har fått i uppdrag av regeringen att utbilda högre chefer inom den svenska utrikesförvaltningen i frågor som rör jämställdhetsintegrering inom ramen för fred och säkerhet. Håkan Åkesson, expeditionschef på Utrikesdepartementet, är en av deltagarna i det så kallade Gender Coach-programmet.

Gender Coach-programmet pågår under två år, 2016–2017. Genom programmet får deltagarna varsin personlig coach som bland annat stöttar deltagarna att ta fram en åtgärdsplan för jämställdhetsintegrering i deras arbete. Deltagarna träffas också gemensamt under en rad seminarier, där de bland annat får kunskaper om Sveriges arbete för jämställdhet både nationellt och internationellt samt hur man integrerar ett genusperspektiv inom såväl organisationen som verksamheten.

Håkan Åkesson var en av deltagarna i det seminarium som hölls på FBA:s Stockholmskontor den 16 november.

Håkan, varför går du Gender Coach-programmet?

– Som expeditionschef på UD är jag högst administrativt ansvarig på departementet. Det gjorde att jag identifierades som en viktig person som borde gå programmet. Jag hade också en stark egen vilja att delta.

Varför kände du så, att du gärna ville delta?

– Hela UD arbetar nu utifrån den feministiska utrikespolitiken. Då är det oerhört viktigt att vi har en jämställd arbetsplats. Det interna måste matcha det externa. Vi har i och för sig länge arbetat med jämställdhetsfrågor, bland annat genom att se på könsbalansen i chefstillsättningar. Men jag såg att det finns andra saker vi kan göra också, och tänkte att det därför var viktigt att gå det här programmet.

Vilka andra saker kan ni göra, menar du?

– Vi har lagt in som krav i vårt arbete med att dela ut olika bidrag att projekt som söker finansiering ska ha ett jämställdhetsperspektiv. Naturligtvis ingår också att titta på personalpolitiken, hur vi fördelar makt och resurser, och hur vi arbetar med säkerhet. Jag ska säkerställa att de enheter jag har ansvar för har en levande diskussion om frågorna. Ett konkret exempel är att vår fastighetsenhet nu har infört ett jämställdhetsperspektiv i sitt arbete.

Vad har du hittills lärt dig av att delta i programmet?

– Programmet har gett mig kunskap om hur jag kan integrera ett jämställdhetstänk i det dagliga arbetet. Programmet har också gett mig argument för att skapa en så jämställd arbetsplats som möjligt.

Start för fredsbyggarprogrammet för unga i Irak

Irak är svårt sargat efter många år av konflikt och våldsamma protester mot bristerna i samhället har skakat landet den senaste tiden. Nu startar FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet.

2019-10-28 16:39

• Skrivet av Jessica Rothman

Peace-making and cheese-making in Georgia

Exactly ten years had passed since I last worked in Georgia, when I returned for my deployment to the EU Monitoring Mission (EUMM), in the country that has a special place in my heart. I arrived with so much curiosity and excitement, wondering how Georgia had developed and recovered after the war in 2008. The first thing that struck me was the condition of the cars, where were all the dilapidated Ladas and Volgas that used ... Läs hela inlägget »

2019-12-05 10:23
  • Skrivet av Eric Mellado-Åhlin

Revising the UN guidelines for support to the disarmament, demobilization and reintegration of ex-combatants: a high-hanging fruit

One of my first tasks as a desk officer at FBA, working with disarmament, demobilization and reintegration (DDR) of former combatants, was to assist in arranging a conference in Stockholm. As the conference approached, I understood that the goal – to unite the 25 UN agencies of the Inter-Agency Working Group on DDR and come to agreement on the way forward for the revision of the Integrated DDR Standards (IDDRS) – was more complicated than I ... Läs hela inlägget »

2019-11-26 14:01
  • Skrivet av Helen Wilandh

Ingen lätt uppgift att samordna säkerhetsarbetet på en komplex kontinent

Efter flera veckors förberedelser blev det nyligen till slut dags för FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder att delta i Afrikanska unionens högnivåmöte i Djibouti, tillsammans med mig som är projektledare för FBA:s arbete med Sveriges biståndsstrategi för Afrika söder om Sahara. Mötet ägde rum i huvudstaden Djibouti, som har samma namn som det lilla strategiskt placerade landet vid Adenviken, med USA:s enda permanenta militärbas i Afrika och Kinas första flottbas utanför Kina.

Närmare 170 personer från det internationella samfundet deltog, ... Läs hela inlägget »

2019-11-18 11:28

Insights from the Inside: Women’s Mediation Networks as a Tool for Influencing Peace Processes

Civil society-led networks of women have for decades worked hard to promote peace in conflict areas around the world, and lately, a new wave of women's mediation networks are being established that are led by states or regional organizations. All these networks share a collective aim: To promote women's inclusion and influence in mediated peace processes.

FBA, Uppsala University, PRIO

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet