Ledarskapsprogram för jämställd utrikesförvaltning

FBA har fått i uppdrag av regeringen att utbilda högre chefer inom den svenska utrikesförvaltningen i frågor som rör jämställdhetsintegrering inom ramen för fred och säkerhet. Håkan Åkesson, expeditionschef på Utrikesdepartementet, är en av deltagarna i det så kallade Gender Coach-programmet.

Gender Coach-programmet pågår under två år, 2016–2017. Genom programmet får deltagarna varsin personlig coach som bland annat stöttar deltagarna att ta fram en åtgärdsplan för jämställdhetsintegrering i deras arbete. Deltagarna träffas också gemensamt under en rad seminarier, där de bland annat får kunskaper om Sveriges arbete för jämställdhet både nationellt och internationellt samt hur man integrerar ett genusperspektiv inom såväl organisationen som verksamheten.

Håkan Åkesson var en av deltagarna i det seminarium som hölls på FBA:s Stockholmskontor den 16 november.

Håkan, varför går du Gender Coach-programmet?

– Som expeditionschef på UD är jag högst administrativt ansvarig på departementet. Det gjorde att jag identifierades som en viktig person som borde gå programmet. Jag hade också en stark egen vilja att delta.

Varför kände du så, att du gärna ville delta?

– Hela UD arbetar nu utifrån den feministiska utrikespolitiken. Då är det oerhört viktigt att vi har en jämställd arbetsplats. Det interna måste matcha det externa. Vi har i och för sig länge arbetat med jämställdhetsfrågor, bland annat genom att se på könsbalansen i chefstillsättningar. Men jag såg att det finns andra saker vi kan göra också, och tänkte att det därför var viktigt att gå det här programmet.

Vilka andra saker kan ni göra, menar du?

– Vi har lagt in som krav i vårt arbete med att dela ut olika bidrag att projekt som söker finansiering ska ha ett jämställdhetsperspektiv. Naturligtvis ingår också att titta på personalpolitiken, hur vi fördelar makt och resurser, och hur vi arbetar med säkerhet. Jag ska säkerställa att de enheter jag har ansvar för har en levande diskussion om frågorna. Ett konkret exempel är att vår fastighetsenhet nu har infört ett jämställdhetsperspektiv i sitt arbete.

Vad har du hittills lärt dig av att delta i programmet?

– Programmet har gett mig kunskap om hur jag kan integrera ett jämställdhetstänk i det dagliga arbetet. Programmet har också gett mig argument för att skapa en så jämställd arbetsplats som möjligt.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet