Ledarskapsprogram för jämställd utrikesförvaltning

FBA har fått i uppdrag av regeringen att utbilda högre chefer inom den svenska utrikesförvaltningen i frågor som rör jämställdhetsintegrering inom ramen för fred och säkerhet. Håkan Åkesson, expeditionschef på Utrikesdepartementet, är en av deltagarna i det så kallade Gender Coach-programmet.

Gender Coach-programmet pågår under två år, 2016–2017. Genom programmet får deltagarna varsin personlig coach som bland annat stöttar deltagarna att ta fram en åtgärdsplan för jämställdhetsintegrering i deras arbete. Deltagarna träffas också gemensamt under en rad seminarier, där de bland annat får kunskaper om Sveriges arbete för jämställdhet både nationellt och internationellt samt hur man integrerar ett genusperspektiv inom såväl organisationen som verksamheten.

Håkan Åkesson var en av deltagarna i det seminarium som hölls på FBA:s Stockholmskontor den 16 november.

Håkan, varför går du Gender Coach-programmet?

– Som expeditionschef på UD är jag högst administrativt ansvarig på departementet. Det gjorde att jag identifierades som en viktig person som borde gå programmet. Jag hade också en stark egen vilja att delta.

Varför kände du så, att du gärna ville delta?

– Hela UD arbetar nu utifrån den feministiska utrikespolitiken. Då är det oerhört viktigt att vi har en jämställd arbetsplats. Det interna måste matcha det externa. Vi har i och för sig länge arbetat med jämställdhetsfrågor, bland annat genom att se på könsbalansen i chefstillsättningar. Men jag såg att det finns andra saker vi kan göra också, och tänkte att det därför var viktigt att gå det här programmet.

Vilka andra saker kan ni göra, menar du?

– Vi har lagt in som krav i vårt arbete med att dela ut olika bidrag att projekt som söker finansiering ska ha ett jämställdhetsperspektiv. Naturligtvis ingår också att titta på personalpolitiken, hur vi fördelar makt och resurser, och hur vi arbetar med säkerhet. Jag ska säkerställa att de enheter jag har ansvar för har en levande diskussion om frågorna. Ett konkret exempel är att vår fastighetsenhet nu har infört ett jämställdhetsperspektiv i sitt arbete.

Vad har du hittills lärt dig av att delta i programmet?

– Programmet har gett mig kunskap om hur jag kan integrera ett jämställdhetstänk i det dagliga arbetet. Programmet har också gett mig argument för att skapa en så jämställd arbetsplats som möjligt.