Pressmeddelande: FBA viktig aktör för säkerhet i södra Afrika

Regeringen har antagit en ny strategi för Sveriges utvecklingssamarbete med Afrika söder om Sahara. FBA får i uppdrag att bidra till mänsklig säkerhet i regionen.

Sveriges nya regionala strategi för Afrika söder om Sahara ska bidra till en stärkt kapacitet att möta gränsöverskridande utmaningar och möjligheter på regional nivå. Strategin gäller för åren 2016–2020 och fokuserar på fyra områden:

• Inkluderande ekonomisk utveckling och handel
  • Demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter
  • Klimat- och miljöanpassning
  • Mänsklig säkerhet

– Väpnade konflikter känner inga gränser och att lösa konflikter kräver i allt större utsträckning regional samverkan. FBA inleder nu ett viktigt arbete med bland annat Afrikanska unionen (AU) för att stödja fredsbyggande i Afrika söder om Sahara, samt bidra till mänsklig säkerhet i regionen, säger FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder.

Den nya regionala strategin uppgår till 450 miljoner kronor årligen. Totalt omfattar strategin 2,7 miljarder kronor fram till 2021. Strategin kommer för första gången att genomföras av FBA tillsammans med Sida.

Kontakt

För mer information om FBA:s arbete i Afrika söder om Sahara, kontakta Helena Vazquez, enhetschef på FBA, via 072-215 42 83.

Svenskt ordförandeskap vill stärka säkerheten i OSSE

I år leder Sverige arbetet i OSSE, som står inför en utmanande säkerhetssituation. I regionen pågår flera konflikter: Ukraina, Nagorno-Karabach och den politiska krisen i Belarus. Sverige värnar den europeiska säkerhetsordningen och betonar att demokrati och mänskliga rättigheter är en förutsättning för säkerhet. FBA ger olika stöd till OSSE och det svenska ordförandeskapet för att bidra till lösningar till dessa utdragna konflikter i regionen.

2021-05-07 09:20

Reintegration or Recidivism? Why ex-combatants in the Democratic Republic of Congo (DRC) return to arms

The objective of this report is to identify the most prominent factors behind recidivism, or return to armed violence, among female and male ex-combatants in North Kivu in the Democratic Republic of Congo. In doing so, the report aims to provide evidence-based knowledge to inform policy and practice on issues of relevance for DDR processes, both in the DRC and internationally.