FBA utbildar EU-personal i jämställdhetsintegrering

FBA har för första gången genomfört en kurs i jämställdhetsintegrering av EU:s GSFP-insatser, det vill säga insatserna inom EU:s gemensamma säkerhets- och försvarspolitik.

FBA genomförde kursen i samarbete med European Security and Defence College. På plats i Bryssel den 20-22 september var 25 deltagare, både civila och militärer. Under veckan fick de både teoretisk kunskap och praktiska verktyg för att kunna integrera ett jämställdhetsperspektiv i sitt dagliga arbete. En av deltagarna var James Lapsley från Storbritannien som arbetar i Belgien som personal- och logistikchef för insatsen EUFOR Althea, och har ansvar för att integrera ett genusperspektiv i arbetet.

James, varför är den här kursen användbar för dig?
– Kursen är relevant för mig eftersom jag har blivit tilldelad rollen som genusrådgivare utan någon tidigare utbildning inom genus och jämställdhet. Det betyder väldigt mycket för mig att få delta i den här kursen.

Vad skulle du vilja se för utveckling kring jämställdhetsintegrering inom ditt arbetsområde?
– När jag tillträdde min post hade tjänsten varit obemannad i ett år, och jag fick därför ingen gedigen överlämning eller introduktion. Rutiner och processer hade halkat efter och mycket arbete hade lämnats ogjort. Mitt intryck är att det hittills har varit en total avsaknad av rutiner och strategier för jämställdhetsintegrering inom insatsens personal- och logistikhantering. Det har helt enkelt inte tagits hand om, och det arbetet behöver inledas omgående.

Vad tar du med dig från den här kursen vad gör du när du kommer tillbaka?
– Jag kommer börja med att gå igenom tidigare Review of Operations-rapporter och titta på hur de hanterat frågor som rör ett jämställdhetsperspektiv. Jag kommer sedan sammanställa resultaten i ett förslag till betänkande och presentera det för insatsens chef, som kan göra en verksamhetsöversyn. Jag kommer även att skapa rutiner för insamling och sammanställning av könsuppdelad data. Det är det första steget för att kartlägga genuskänsliga behov inom insatsen, det har jag insett under den här kursen.

Vad tyckte du särskilt om med kursen?
– Strukturen och upplägget flöt på väldigt bra. Kursen kändes välkomponerad och hade tydliga läromål. Jag tyckte om hur man delade upp dagarna i olika pass som varvade teori och praktik. Jag tycker även om hur kursen lär ut grunderna i jämställdhetsintegrering till en bred grupp på olika positioner. För mycket ansvar läggs ofta läggs på genusrådgivarna och jag tycker att kurser som den här är viktiga, eftersom den ger personal på olika positioner och nivåer kunskap och verktyg för genusanalys och integrering. Jag kommer starkt att rekommendera kursen till mina kollegor!

Klicka här för att läsa mer om FBA:s arbete med kvinnor, fred och säkerhet.

FBA har tidigare tagit fram en utbildningsmanual för att öka genusmedvetenheten hos personalen i EU:s internationella insatser. Den nu genomförda kursen bygger till stor del på manualen, som du kan läsa mer om här.