FBA hedrade Sveriges veteraner

Den 29 maj varje år uppmärksammas svenska civila och militära veteraner för sitt deltagande i internationella fredsinsatser. I år talade FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder på ceremonin vid Sjöhistoriska museet i Stockholm och projektledaren Johan Landgren belönades med en medalj för sitt arbete med Folke Bernadottesamlingarna.

FBA:s övergripande uppgift är att stödja internationell fredsfrämjande verksamhet och för att lyckas med det uppdraget har myndigheten omkring 75-80 personer som ständigt tjänstgör i fredsinsatser på olika platser i världen. För att uppmärksamma dessa och de som tjänstgjort i internationella fredsinsatser genom historien och deras anhöriga högtidlighålls veterandagen i Sverige den 29 maj varje år. Det är även samma dag som "International Day of United Nations Peacekeepers" uppmärksammas globalt.

Personal från FBA fanns på plats på Gärdet i Stockholm under dagen för att informera om myndighetens verksamhet och träffa veteraner tillsammans med andra myndigheter. Förutom Försvarsmakten som är huvudarrangör deltog FBA, Kriminalvården, Polisen, Domstolsverket med flera.

– I dag utgörs en tredjedel av Sveriges samlade personalbidrag till internationella fredsinsatser av civila experter, sade FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder i sitt tal under ceremonin vid det nationella veteranmonumentet utanför Sjöhistoriska museet i Stockholm.

Bland de övriga som deltog i ceremonin för att hedra de svenska militära och civila veteranernas insatser fanns Kung Carl XVI Gustaf, statsminister Stefan Löfven, överbefälhavare Mical Bydén och riksdagens talman Urban Ahlin.

FBA-medarbetare medaljerades

Under veterandagen offentliggjorde organisationen Fredsbaskrarna mottagaren av utmärkelsen "Årets veteran" och delade ut förtjänstmedaljer, där en av de som medaljerades var FBA:s Johan Landgren. Johan är projektledare på Folke Bernadottesamlingarna som arbetar med att digitalisera och göra svenska veteraners erfarenheter från fredsinsatser tillgängliga för fler. För sitt arbete med att arkivera brev, foton och dagböcker från de hundratusentals svenskar som har deltagit i internationella fredsinsatser sedan år 1948 tilldelades han Sveriges Veteranförbunds förtjänstmedalj i silver.