Bygga förtroende i Colombia – en utmaning

Janna Greve arbetar som koordinator på Medellínkontoret för Mission to Support the Peace Process in Colombia, en insats inom ramen för OAS (Organisation of American States). Hon var en av deltagarna i FBA:s kurs i säkerhetssektorreform som hölls i Barcelona 1–6 november 2015.

Hur är ditt arbete relaterat till säkerhetssektorreform (SSR)?
– Mandatet för insatsen jag jobbar inom innefattar att implementera övergångsrättvisa i Colombia, vilket innebär att införa juridiska åtgärder för att undvika straffrihet och utkräva ansvar efter en konflikt. Vi bevakar vad statliga myndigheter gör för att säkerställa medborgarnas tillgång till rättvisa och hur de arbetar med att återanpassa före detta kombattanter till samhället. I det arbetet uppstår ofta en utmaning; att skapa förtroende mellan befolkningen och polisen respektive militären.

Vad lärde du dig under kursen i SSR?
– Under kursen betonades utmaningarna med att reformera säkerhetssektorn i en sårbar kontext, där ett fredsavtal kan bidra till att olika aktörer inom säkerhetssektorn tilldelas nya roller. Jag uppskattade verkligen Maureen Browns föreläsning där hon lyfte fram vikten av att lyssna till människor som påverkats av konflikten och vilka behov de har, i stället för att applicera våra egna förutfattade modeller. Det var också väldigt intressant att få lära sig att tillämpa olika verktyg, som att kartlägga och analysera olika aktörer och deras inbördes relationer. Under kursen betonades vikten av att identifiera risker, och att få olika aktörer att tala med varandra, vilket är av högsta vikt i fredsprocessen i Colombia.

Vilka reformer tycker du behövs i Colombia?
– Efter årtionden av konflikt är det en utmaning att förändra attityder i Colombia, inte bara bland personer som arbetar inom säkerhetssektorn. Att förändra säkerhetssektorn kan skapa oro eftersom människor måste anpassa sig till nya roller och uppgifter. Det är viktigt att lyssna både till polisen och militären, men även tillcivilsamhället. Vi behöver skapa utrymmen för dialog så att olika grupper kan mötas och förstå varandras roller och mandat.

Vad är nästa steg för insatsen du jobbar i?
– Vi fortsätter att övervaka de pågående insatserna som berör övergångsrättvisa och säkerhetsläget, samtidigt kommer vi att fokusera på förutsättningarna för att bygga fred i olika delar av Colombia, både i städerna och på landsbygden. Det här arbetet inkluderar försoningsprocesser, översyn av de risker som relaterar till närvaron av kriminella grupper och utmaningarna som hänger ihop med demobilisering av före detta kombattanter. Vi för en ständig dialog med statliga institutioner och säkerhetssektorn, där vi lämnar rekommendationer som baseras på våra observationer och analyser.

Pilotutbildning för kvinnliga fredsbyggare i Colombia

Colombia har fått en ny president. Hur det kommer att påverka den pågående fredsprocessen återstår att se. Men FBA:s stöd för en fredlig utveckling i landet fortsätter. Under sommaren har FBA hållit en pilotutbildning i säkerhet, dialog och medling för kvinnoorganisationer i Colombia.

2018-08-20 14:21

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström