Bygga förtroende i Colombia – en utmaning

Janna Greve arbetar som koordinator på Medellínkontoret för Mission to Support the Peace Process in Colombia, en insats inom ramen för OAS (Organisation of American States). Hon var en av deltagarna i FBA:s kurs i säkerhetssektorreform som hölls i Barcelona 1–6 november 2015.

Hur är ditt arbete relaterat till säkerhetssektorreform (SSR)?
– Mandatet för insatsen jag jobbar inom innefattar att implementera övergångsrättvisa i Colombia, vilket innebär att införa juridiska åtgärder för att undvika straffrihet och utkräva ansvar efter en konflikt. Vi bevakar vad statliga myndigheter gör för att säkerställa medborgarnas tillgång till rättvisa och hur de arbetar med att återanpassa före detta kombattanter till samhället. I det arbetet uppstår ofta en utmaning; att skapa förtroende mellan befolkningen och polisen respektive militären.

Vad lärde du dig under kursen i SSR?
– Under kursen betonades utmaningarna med att reformera säkerhetssektorn i en sårbar kontext, där ett fredsavtal kan bidra till att olika aktörer inom säkerhetssektorn tilldelas nya roller. Jag uppskattade verkligen Maureen Browns föreläsning där hon lyfte fram vikten av att lyssna till människor som påverkats av konflikten och vilka behov de har, i stället för att applicera våra egna förutfattade modeller. Det var också väldigt intressant att få lära sig att tillämpa olika verktyg, som att kartlägga och analysera olika aktörer och deras inbördes relationer. Under kursen betonades vikten av att identifiera risker, och att få olika aktörer att tala med varandra, vilket är av högsta vikt i fredsprocessen i Colombia.

Vilka reformer tycker du behövs i Colombia?
– Efter årtionden av konflikt är det en utmaning att förändra attityder i Colombia, inte bara bland personer som arbetar inom säkerhetssektorn. Att förändra säkerhetssektorn kan skapa oro eftersom människor måste anpassa sig till nya roller och uppgifter. Det är viktigt att lyssna både till polisen och militären, men även tillcivilsamhället. Vi behöver skapa utrymmen för dialog så att olika grupper kan mötas och förstå varandras roller och mandat.

Vad är nästa steg för insatsen du jobbar i?
– Vi fortsätter att övervaka de pågående insatserna som berör övergångsrättvisa och säkerhetsläget, samtidigt kommer vi att fokusera på förutsättningarna för att bygga fred i olika delar av Colombia, både i städerna och på landsbygden. Det här arbetet inkluderar försoningsprocesser, översyn av de risker som relaterar till närvaron av kriminella grupper och utmaningarna som hänger ihop med demobilisering av före detta kombattanter. Vi för en ständig dialog med statliga institutioner och säkerhetssektorn, där vi lämnar rekommendationer som baseras på våra observationer och analyser.