Bygga förtroende i Colombia – en utmaning

Janna Greve arbetar som koordinator på Medellínkontoret för Mission to Support the Peace Process in Colombia, en insats inom ramen för OAS (Organisation of American States). Hon var en av deltagarna i FBA:s kurs i säkerhetssektorreform som hölls i Barcelona 1–6 november 2015.

Hur är ditt arbete relaterat till säkerhetssektorreform (SSR)?
– Mandatet för insatsen jag jobbar inom innefattar att implementera övergångsrättvisa i Colombia, vilket innebär att införa juridiska åtgärder för att undvika straffrihet och utkräva ansvar efter en konflikt. Vi bevakar vad statliga myndigheter gör för att säkerställa medborgarnas tillgång till rättvisa och hur de arbetar med att återanpassa före detta kombattanter till samhället. I det arbetet uppstår ofta en utmaning; att skapa förtroende mellan befolkningen och polisen respektive militären.

Vad lärde du dig under kursen i SSR?
– Under kursen betonades utmaningarna med att reformera säkerhetssektorn i en sårbar kontext, där ett fredsavtal kan bidra till att olika aktörer inom säkerhetssektorn tilldelas nya roller. Jag uppskattade verkligen Maureen Browns föreläsning där hon lyfte fram vikten av att lyssna till människor som påverkats av konflikten och vilka behov de har, i stället för att applicera våra egna förutfattade modeller. Det var också väldigt intressant att få lära sig att tillämpa olika verktyg, som att kartlägga och analysera olika aktörer och deras inbördes relationer. Under kursen betonades vikten av att identifiera risker, och att få olika aktörer att tala med varandra, vilket är av högsta vikt i fredsprocessen i Colombia.

Vilka reformer tycker du behövs i Colombia?
– Efter årtionden av konflikt är det en utmaning att förändra attityder i Colombia, inte bara bland personer som arbetar inom säkerhetssektorn. Att förändra säkerhetssektorn kan skapa oro eftersom människor måste anpassa sig till nya roller och uppgifter. Det är viktigt att lyssna både till polisen och militären, men även tillcivilsamhället. Vi behöver skapa utrymmen för dialog så att olika grupper kan mötas och förstå varandras roller och mandat.

Vad är nästa steg för insatsen du jobbar i?
– Vi fortsätter att övervaka de pågående insatserna som berör övergångsrättvisa och säkerhetsläget, samtidigt kommer vi att fokusera på förutsättningarna för att bygga fred i olika delar av Colombia, både i städerna och på landsbygden. Det här arbetet inkluderar försoningsprocesser, översyn av de risker som relaterar till närvaron av kriminella grupper och utmaningarna som hänger ihop med demobilisering av före detta kombattanter. Vi för en ständig dialog med statliga institutioner och säkerhetssektorn, där vi lämnar rekommendationer som baseras på våra observationer och analyser.

Start för fredsbyggarprogrammet för unga i Irak

Irak är svårt sargat efter många år av konflikt och våldsamma protester mot bristerna i samhället har skakat landet den senaste tiden. Nu startar FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet.

2019-10-28 16:39

• Skrivet av Jessica Rothman

Peace-making and cheese-making in Georgia

Exactly ten years had passed since I last worked in Georgia, when I returned for my deployment to the EU Monitoring Mission (EUMM), in the country that has a special place in my heart. I arrived with so much curiosity and excitement, wondering how Georgia had developed and recovered after the war in 2008. The first thing that struck me was the condition of the cars, where were all the dilapidated Ladas and Volgas that used ... Läs hela inlägget »

2019-12-05 10:23
  • Skrivet av Eric Mellado-Åhlin

Revising the UN guidelines for support to the disarmament, demobilization and reintegration of ex-combatants: a high-hanging fruit

One of my first tasks as a desk officer at FBA, working with disarmament, demobilization and reintegration (DDR) of former combatants, was to assist in arranging a conference in Stockholm. As the conference approached, I understood that the goal – to unite the 25 UN agencies of the Inter-Agency Working Group on DDR and come to agreement on the way forward for the revision of the Integrated DDR Standards (IDDRS) – was more complicated than I ... Läs hela inlägget »

2019-11-26 14:01
  • Skrivet av Helen Wilandh

Ingen lätt uppgift att samordna säkerhetsarbetet på en komplex kontinent

Efter flera veckors förberedelser blev det nyligen till slut dags för FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder att delta i Afrikanska unionens högnivåmöte i Djibouti, tillsammans med mig som är projektledare för FBA:s arbete med Sveriges biståndsstrategi för Afrika söder om Sahara. Mötet ägde rum i huvudstaden Djibouti, som har samma namn som det lilla strategiskt placerade landet vid Adenviken, med USA:s enda permanenta militärbas i Afrika och Kinas första flottbas utanför Kina.

Närmare 170 personer från det internationella samfundet deltog, ... Läs hela inlägget »

2019-11-18 11:28

Insights from the Inside: Women’s Mediation Networks as a Tool for Influencing Peace Processes

Civil society-led networks of women have for decades worked hard to promote peace in conflict areas around the world, and lately, a new wave of women's mediation networks are being established that are led by states or regional organizations. All these networks share a collective aim: To promote women's inclusion and influence in mediated peace processes.

FBA, Uppsala University, PRIO

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet