FN:s resolution om kvinnor, fred och säkerhet fyller 15 år

FN:s säkerhetsråds resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet fyller 15 år. Det uppmärksammar FBA genom att delta i flera seminarier.

1325 på prov: kan nya normer göra skillnad?

FBA, Försvarshögskolan och Utrikespolitiska institutet samarrangerar ett seminarium om vad som har hänt sedan resolution 1325 antogs. Seminariet hålls den 5 november klockan 13–16.30 i Sverigesalen, Drottning Kristinas väg 37, Stockholm.

Seminariet börjar med att lyfta den kunskap och forskning som finns inom fältet. Louise Olsson, ansvarig för Program 1325 på FBA, deltar.

Den andra delen av seminariet består av ett panelsamtal om ledarskap och 1325. Jonas Alberoth, ställföreträdande generaldirektör på FBA, talar om ledarskapets roll för att realisera resolution 1325.

Seminariet är kostnadsfritt. Klicka här för ett detaljerat schema och anmälan.

Webbinarium: 1325 med Louise Olsson

Louise Olsson, ansvarig för Program 1325 på FBA, diskuterar erfarenheter från de 15 första åren med resolution 1325, i ett samtal som leds av Folk och försvar och Försvarshögskolans studentkår.

Webbinariet hålls den 4 november klockan 16–16.30, se det här live eller i efterhand.

Läs mer om 1325

Här kan du läsa mer om FBA:s arbete med 1325.

På regeringens hemsida kan du läsa om Sveriges samlade arbete med resolutionen, där FBA:s arbete särskilt nämns.