FBA utbildar FN:s personal i Irak

UNAMI är FN:s insats i Irak och har till uppgift att ge stöd och råd till den irakiska regeringen inom bland annat politisk dialog och nationell försoning. FBA har fått uppdraget att utbilda UNAMI:s lokala personal i dialog och medling och har nu inlett ett långsiktigt samarbete med FN på plats.

I slutet av november 2015 genomfördes den första i en serie av utbildningar med fokus på kommunikation och konfliktanalys. Utbildningen hölls i Erbil i norra Irak och riktade sig till Liaison Officers inom UNAMI (United Nations Assistance Mission for Iraq) personer som är lokalt anställda och är insatsens ”ögon och öron på marken”. De bedriver ett svårt arbete ofta i en farlig miljö.

De 18 deltagarna utmanades av en rad praktiska övningar och i storytelling under den tre dagar långa kursen.

Israa Abdul-Rahman– Jag sitter ofta på möten med olika lokala politiska aktörer och diskuterar problem som ibland är svåra att sätta i ett större sammanhang. Det som vi lärde oss under den andra kursdagen, då vi praktiskt övade och diskuterade kring hur konflikter kan ses som ett system, kommer att hjälpa mig i mitt arbete, säger Israa Abdul-Rahman, som är 39 år och arbetar som Political Affairs Officer på UNAMI:s huvudkontor i Bagdad.

FN:s generalsekreterares särskilda representant i landet, Gyorgy Busztin, deltog också under delar av utbildningen. Han uttryckte en förhoppning om att de nya insikterna skulle kunna bidra till fred och stabilitet i Irak, ett land som just nu utsätts för stora påfrestningar.

– Om alla som jobbar i insatsen börjar använda sig av de metoder och ramverk som FBA lär ut, kanske vi skulle kunna förstå situationen lite bättre och kunna närma oss fler aktörer i det irakiska samhället, säger Israa Abdul-Rahman.

FBA:s stöd till UNAMI:s kapacitetsutveckling fortsätter under 2016 och är en del av FBA:s arbete med konfliktförebyggande och konfliktlösning.

Möt de unga som kämpar för fred i Irak

Tidigare i år startade FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet. Just nu pågår det andra utbildningstillfället i staden Erbil. Här får du möta några av deltagarna.

2019-12-04 14:10