FBA utbildar EU:s insatschefer för effektivare krishantering

Insatschefer i konfliktdrabbade områden arbetar i en komplex politisk miljö med stora säkerhetsutmaningar. För att tillgodose behovet av att förbereda framtida insatschefer för sina utmanande uppdrag har FBA utvecklat en kurs om seniort insatsledarskap inom EU. Kursen hålls i Belgien under två veckor i november.

35 deltagare, nominerade av EU:s medlemsstater, deltar i årets Senior Mission Leaders-kurs (EU SML) som hålls i Bryssel. Kursmomenten har tagits fram i samarbete med den europeiska utrikestjänsten (EEAS) och deltagarna utbildas i viktiga aspekter av EU:s gemensamma säkerhets- och försvarspolitik (GSFP). Kursen berör också de många utmaningar en insatschef ställs inför och teoretiska moment varvas med praktiska övningar. Kursen leds av FBA:s ställföreträdande generaldirektör Jonas Alberoth tillsammans med fem mentorer med stor erfarenhet inom området. EU SML-kursen gästas dessutom av cirka 40 föreläsare som alla är experter inom sina respektive områden.

Målgruppen omfattar nuvarande eller aspirerande insatschefer samt annan chefspersonal, till exempel befälhavare och stabschefer. Samtliga kursdeltagare har i dag seniora positioner inom civil, polisiär eller militär verksamhet. Efter kursen kommer deltagarna utgöra en grupp välutbildade kandidater för kommande rekryteringar till insatschefspositioner eller andra seniora befattningar i EU:s krishanteringsinsatser.

En av dem som gått kursen tidigare är Lena Larsson, som nu är biträdande insatschef i EUPOL COPPS i Palestina.
– Jag deltog i EU SML-kursen 2013 under min tid som fältkontorschef för EUJUST LEX i Irak. Jag uppskattade verkligen förmånen att ha en mentor under hela kursen som gav mig råd och stöd kring effektivt ledarskap i komplexa fredsinsatser. I min nuvarande roll som biträdande insatschef använder jag också ofta de praktiska redskapen vi fick ta del av för att hantera media, säger hon.

FBA utvecklade kurskonceptet under 2011 och 2012 efter en omfattande behovsanalys i samarbete med den europeiska utrikestjänsten. EU SML-kursen motsvarar de krav som insatschefer inom EU:s GSFP-insatser ställs inför. Kursen hölls för första gången våren 2012 och arrangeras nu för tredje gången, denna gång tillsammans med franska l’École Nationale d’Administration och Luxemburgs EU-rådsordförandeskap, inom ramen för European Security and Defence College (ESDC).