Civila, poliser och militärer möts under UNCIVSOC

Några veckors intensiv övningsverksamhet på SWEDINT, Försvarsmaktens internationella centrum i Kungsängen utanför Stockholm, har just avslutats.

United Nations Civilian Staff Officer Course (UNCIVSOC) ger kunskap om hur en modern FN-insats är uppbyggd och hur samverkan mellan de civila, polisiära och militära komponenterna i en insats kan utvecklas. FBA bidrar med civil expertis till kursen.

– Kursen har ökat min förståelse för hur FN jobbar och har fått mig att inse att militären kan vara samarbetsvillig och ge support, säger Tatiana Skhirtladze som för närvarande arbetar i en EU-insats, EU Monitoring Mission (EUMM) i Georgien. Men hon är öppen inför att arbeta i en FN-insats i framtiden.

De cirka 50 deltagarna i kursen arbetar alla i, eller har siktet inställt på att någon gång arbeta i, en FN-insats som civil personal. Deltagarna kommer främst från de nordiska länderna, men även från afrikanska länder samt övriga europeiska länder. De får under kursveckorna gå igenom både teori och praktiska övningar. FBA bidrar bland annat med föreläsningar om säkerhetssektorreform, konfliktanalys och avväpning, demobilisering och återanpassning av före detta kombattanter. FBA erbjuder även seniora mentorer för kursdeltagarna.

UNCIVSOC-kursen hålls parallellt med den militära UN Staff Officer Course och den polisiära UN Police Commander Course. I slutet hålls en stor samövning där deltagarna, såväl civila, militärer och poliser, arbetar fiktivt i ett FN-missionshögkvarter för att öva på samverkan.

– Innan jag kom hit trodde jag att det skulle vara problematiskt att arbeta tillsammans med civila, men nu uppskattar jag verkligen ”the UN mindset” och förstår hur vi mer effektivt kan hantera svåra frågor tillsammans, säger major Torben Kristensen.

Han kommer från den danska försvarsmakten och utbildar sig för att förbereda sig inför ett uppdrag i Sudan.
– Detta är ett av de få tillfällen jag har att öva tillsammans med civila innan min förestående befattning i södra Sudan, säger Torben.

I år fyller UNCIVSOC dessutom 50 år. Till ära av jubileet besöktes kursen av Zainab Bangura, FN:s särskilda representant mot sexuellt våld i konflikter, och Adrian Foster som är Deputy Military Adviser i DPKO, FN:s avdelning för fredsbevarande operationer.