Tre korta till Johanna Strömquist

Inför morgondagens FBA-seminarium Israel, Palestine and the Way Forward i Almedalen passar FBA på att ställa tre korta frågor till Johanna Strömquist, biträdande generalkonsul vid Sveriges generalkonsulat i Jerusalem.

Hur ser du på FN:s roll i konflikten mellan Israel och Palestina idag?

FN har en viktig roll att spela, dels på marken – genom UNRWA (The United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) ger FN till exempel dagligen stöd till 5 miljoner palestinska flyktingar i regionen. OCHA (United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs) och UNDP (United Nations Development Programme) är också viktiga aktörer för det humanitära respektive utveckligsamarbetet. Dels kan FN, om det tillåts att spela den rollen, slå fast parametrarna och vara ett forum för en lösning av konflikten.

Vilken roll kan Sverige spela i det sammanhanget?

Sverige har över åren byggt upp unika relationer både med Israel och Palestina och kan därför föra en rak dialog med båda om ibland svåra frågor.  Genom Sveriges omfattande bistånd till Palestina bidrar vi dessutom till konkret freds-och statsbyggande. Tillsammans med resten av EU kan Sverige också ge stöd och utöva påtryckningar för att stimulera en lösning av konflikten, bland annat genom att tydliggöra att de israeliska bosättningarna på Västbanken och i östra Jerusalem strider mot folkrätten.

Vi är medvetna om att detta är en svår fråga, men om du får spekulera - vad tror du om utvecklingen framöver?

Tyvärr tror jag att vi har svåra tider framför oss innan det blir bättre. Det är inte uppenbart vad som skulle krävas för att vända den nuvarande utvecklingen till något positivt. En möjlig väg framåt skulle kunna vara att inkludera fler internationella och regionala aktörer och basera en lösning på folkrätt snarare än på bilaterala förhandlingar. EU:s rådslutsatser som togs fram under det svenska EU-ordförandeskapet 2009 skulle kunna vara en utgångspunkt.