65 år sedan mordet på Folke Bernadotte

Idag, den 17 september, är det 65 år sedan som Folke Bernadotte dödades under sitt uppdrag som FN-medlare i Mellanöstern. Folke Bernadotte hade tre år tidigare under andra världskrigets slutskede lett aktionen med Vita bussarna som räddade tusentals personer från nazisternas koncentrationsläger i Tyskland.

Till minne av Folke Bernadottes humanitära gärningar arrangerar Sveriges generalkonsulat i Jerusalem tillsammans med FBA en ceremoni i Jerusalem. Förutom Sveriges generalkonsul Axel Wernhoff och FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder talar bland andra chefen för UNTSO (United Nations Supervision Truce Organization), generalmajor Michael Finn.

Under sin korta tid som medlare lyckades Bernadotte under sommaren 1948 förhandla fram en vapenvila. Det avtalet kom att lägga grunden för 1949 års vapenstilleståndsavtal som förhandlades fram av Bernadottes medarbetare och efterföljare, den amerikanske diplomaten Ralph Bunche. Den prestationen kom att ge Bunche Nobels fredspris 1950.

Folke Bernadottes intensiva och modiga arbete för att finna en lösning på en av världens mest svårlösta konflikter kom att kosta honom livet. Idag på årsdagen av mordet minns vi honom för hans utomordentliga och självuppoffrande humanitära arbete under andra världskriget och hans insatser i Mellanöstern under mycket svåra förhållanden.