Förberedelser och stöd
När du blivit erbjuden ett internationellt uppdrag och tackat ja, blir du inbjuden till en förberedande utbildning. Utbildningen anpassas efter behov och brukar pågå i två till tre dagar.
Under utbildningen får du information om organisationen och landet du ska arbeta i, det politiska och säkerhetsmässiga läget, regional kultur och historia. Du får också information om FBA:s uppförandekod och antikorruptionspolicy och de förväntningar som finns på dig som utsänd för FBA. Du får även genomgå en läkarundersökning, och ta eventuella vaccin som behövs.
Du får samtidigt skriva under ditt anställningskontrakt. Vi går igenom dina anställningsvillkor, och praktiska frågor kring resor och boende. I många fall får du hjälp att hitta boende och boka resa.
När du har kommit till din stationeringsort blir du introducerad till ditt arbete av mottagande organisation. Men du fortsätter att hålla kontakten med FBA i Sverige. Du har framför allt kontakt med den handläggare som är ansvarig för din sekundering, och kan ställa frågor om allt från lön till semester och hemresor.
Att ha ett internationellt uppdrag kan vara både intensivt och utmanande. FBA har därför även en personalkonsulent som erbjuder rådgivning och proaktivt stöd medan du är på ett uppdrag. Vi kan också besöka utsänd personal, och vid en eventuell krissituation ger vi särskilt stöd.
Generellt uttryckt har FBA ett arbetsgivaransvar för dig, medan mottagande organisation är arbetsledande.
Efter uppdraget
Erfarenhet av utlandstjänstgöring kan berika dig professionellt och personligen. Det är en merit som kan underlätta för dig i din fortsatta karriär – och göra det enklare för dig att söka och få nya utlandsuppdrag.
Ett utlandsuppdrag är också en möjlighet att knyta nya kontakter och bredda ditt nätverk.
Efter avslutad utlandstjänstgöring bjuds du in till ett möte på FBA. Du får då möjlighet att överföra viktiga erfarenheter och lärdomar. Återrapporteringen sker både muntligt och skriftligt.
Vi använder rapporterna vi får från tidigare utsänd personal för att utveckla och förbättra vår verksamhet, till exempel i utformningen av våra utbildningar.
Vi kan också komma att bjuda in dig till att medverka i publika evenemang som seminarier för att berätta om dina erfarenheter för allmänheten. Vi kan även komma att fråga om vi får använda din berättelse i andra former av extern kommunikation, till exempel i form av en intervju på vår webbplats eller liknande.
Säkerhet
Mottagande organisation har det huvudsakliga ansvaret för din säkerhet under ditt utlandsuppdrag. Men FBA har, som din arbetsgivare, också ett ansvar.
Om du ska arbeta i en hög- eller medelriskmiljö kan du behöva genomgå en säkerhetsutbildning i samband med att ditt uppdrag börjar. Antingen ger FBA dig eventuell personlig säkerhetsutrustning som behövs, eller så får du utrustningen när du kommit på plats av organisationen du ska arbeta för.
Andra uppdrag kräver mindre säkerhetsåtgärder, exempelvis tjänster på huvudkontoren för de organisationer vi sänder personal till, som FN:s högkvarter i New York, OSSE:s internationella sekretariat i Wien och EU:s högkvarter i Bryssel.
Oavsett om du är stationerad i en låg-, medel- eller högriskmiljö tar FBA din säkerhet på största allvar. Vi följer löpande säkerhetssituationen på de platser i världen där vi har utsänd personal, och vidtar ytterligare åtgärder vid behov, till exempel om säkerhetsläget ändras på en plats.
FBA har alltid en så kallad tjänsteman i beredskap, dygnet runt under alla årets dagar, som du kan kontakta vid akuta frågor. Det kan röra säkerhetsfrågor, men också frågor på grund av att du till exempel skadat dig eller att en anhörig till dig hemma i Sverige har insjuknat. Vid en eventuell krissituation ger vi särskilt stöd.