Hoppa till innehåll

Sociala medier

FBA finns på Linkedin, Facebook, Instagram, Youtube och Bluesky.

Länkar till våra sociala kanaler

FBA har också ett inaktivt konto på X.

Netikett och kommentarsregler för FBA:s sociala medier

FBA använder sociala medier för att kommunicera om myndighetens arbete och du är välkommen att kommentera eller dela våra inlägg. Vi behandlar frågor och kommentarer som kommer in via sociala medieplattformar som offentliga handlingar, på samma sätt som ärenden som kommer in till oss på andra sätt.

Men kommentarer kan läsas av många, och för att skapa en trevlig och respektfull stämning behöver man tänka på hur man uttrycker sig. För ett givande diskussionsklimat finns därför regler som alla måste följa.

Håll en god samtalston i kommentarsfältet

Vi tillåter inte hatiska kommentarer. Dessa kommentarer tar vi bort:

  • Personangrepp

  • Rasism och främlingsfientlighet

  • Nedsättande epitet

  • Kommentarer med grovt språkbruk

  • Hot och hat

  • Hets mot folkgrupp

Vi tar även bort:

  • Kommentarer med falsk eller vilseledande information

  • Kommentarer som håller sig till ämnet, till exempel marknadsföring eller spam

I enlighet med lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (BBS-lagen) tar vi även bort inlägg som uppenbart strider mot lagen, såsom:

Sekretessbelagd information, hets mot folkgrupp, uppvigling, barnpornografi, olaga integritetsintrång, olaga våldsskildring, upphovsrättsintrång, olaga hot, offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott samt annan särskilt allvarlig brottslighet.

Går du över gränsen kan du bli blockerad

Det är FBA som bedömer vilka inlägg som ska tas bort. Om du trots upprepad varning går över gränsen för någon av våra kommentarsregler kan du bli blockerad på våra sociala medier.

Ser du något som du tycker bryter mot dessa regler, använd plattformens anmälningsfunktion eller PM-funktion. Då hjälper du oss att göra kommentarsfältet till en bra plats för givande diskussion.