De första stipendiaterna redo att bidra till arbetet med kvinnor, fred och säkerhet i Zaida Cataláns anda

För ett år sedan gav regeringen FBA i uppdrag att inrätta ett stipendium till minne av Zaida Catalán, som tidigare varit utsänd av FBA till EU:s fredsinsatser i Afghanistan, Demokratiska republiken Kongo (DRK) och Palestina. Nu är de första stipendiaterna ivriga att komma igång med arbetet för sina värdorganisationer.

Zaida Catalán mördades brutalt den 12 mars 2017 i den kongolesiska provinsen Kasaï, där hon tillsammans med sin kollega Michael Sharp var på uppdrag för FN för att utreda brott mot mänskliga rättigheter.

Stipendiet ska ge unga fredsbyggare möjlighet att förkovra sig och samtidigt bidra till arbetet med kvinnor, fred och säkerhet.

Maria Morseby och Elizabeth Catalán Morseby, Zaidas mor och syster, är djupt tacksamma för att Zaidas arbete för en bättre och mer jämställd värld kan leva vidare genom stipendiet och över att unga visionära fredsbyggare kan ta vid och fortsätta det uppdrag Zaida Catalán aldrig fick chansen att slutföra.

– Kärleken och sanningen segrar alltid i slutändan. Stipendiet kommer kunna hjälpa fler modiga personer att tro på och jobba för sina drömmar. Med Gandhis ord: Låt kärlek och sanning visa oss vägen till en bättre framtid.

Nu är det första stipendiaterna på plats hos sina värdorganisationer i DRK och Palestina. Under det kommande året ska Nathalie Ndimubanzi vara en del av Kvinna till Kvinnas team i östra DRK och Fatmeh Hammad ska medverka i arbetet vid The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy (MIFTAH) i Palestina.

– Jag är glad och stolt över att Sverige tar vara på unga fredsbyggares värdefulla engagemang för att öka kvinnors deltagande i konfliktlösning. Det känns helt naturligt att de två första stipendiaterna just kommer från DRK och Palestina där Zaida var utsänd av FBA, säger FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder som ser fram emot att följa stipendiaternas utvecklingsresa.

Jämställdhet mellan kvinnor och män är en grundbult i Sveriges feministiska utrikespolitik och en förutsättning för att åstadkomma fred, säkerhet och utveckling i världen.

– Zaidas engagemang, mod och målmedvetenhet är en inspiration för oss alla. Jag hoppas stipendiet ska ge de utvalda stipendiaterna verktyg att fortsätta stärka kvinnors och flickors grundläggande mänskliga rättigheter och bidra till förändring, säger biståndsminister Per Olsson Fridh.

FBA är Sveriges expertmyndighet för genomförande av FN:s säkerhetsresolution 1325 som antogs år 2000. Tillsammans med efterföljande resolutioner bildar den kvinnor, fred och säkerhetsagendan som slår fast att kvinnors delaktighet i att förebygga, hantera och lösa konflikter är avgörande för hållbar fred och säkerhet. Resolutionerna uppmärksammar också behovet av att bättre skydda kvinnor och flickor mot våld och konflikters verkningar.

”Vi kan inte längre ta freden för givet – det borde vi alla inse och göra mer för att försvara den.”

Sedan 2018 är Fredrik Wesslau sekunderad av FBA till EU:s rådgivande insats i Ukraina, (EUAM). I rollen som biträdande insatschef är han del i att leda organisationens dagliga arbete och strategiska riktning.

2022-09-29 14:51

Gender Assessment of the 2021 Electoral Process in Puntland

On October 25, 2021, Puntland became the first federal member state in Somalia to hold democratic elections to district councils. “One person one vote” elections were conducted in three “early districts” of Eyl, Ufeyn and Qardho. In addition to their historic significance, these elections offer an important opportunity to learn lessons, not least when it comes to the promotion of gender equality and the political participation of women.

FBA, Puntland Development and Research Center
2022
Till följd av Rysslands invasion har FBA både ökat och anpassat sitt arbete i Ukraina.

FBA i Ukraina

Så här bistår FBA