Uppskattad utbildning i säkerhetssektorreform har nått över 1 000 deltagare

Lärorikt och proffsigt. Så uppfattar deltagarna FBA:s utbildningar i säkerhetssektorreform. Samtidigt kämpar många deltagare med att få genomslag för sin nyvunna kunskap och omsätta kunskapen i praktiken, visar en färsk utvärdering. Nu satsar FBA på att skapa hållbara resultat som bidrar till förändring.

De senaste tio åren har över 1 000 personer från hela världen tagit del av FBA:s utbildningar inom säkerhetssektorreform (SSR). En av dem är Fartun Mohamed Ibrahim, SSR Officer vid FN:s insats i Somalia (UNSOM). Kanske är yrkesvalet ingen slump. Hennes pappa dödades av väpnade grupper under inbördeskriget i Somalia och hon har växt upp i Dadaab, världens största flyktingläger som ligger i nordöstra Kenya.

– Idag består säkerhetssektorn i Somalia av en mängd tidigare milismedlemmar som gjort sig skyldiga till brott. Samhällets förtroende för säkerhetssektorn är därför skadat och de som tillhör dessa grupper kan inte bemanna polis, militär och kriminalvård i framtiden. Istället behöver de hjälp med att hitta en ny sysselsättning så att de inte värvas av Al-Shabaab eller startar klankrig, förklarar Fartun Mohamed Ibrahim.

Planen är att somaliska myndigheter inom en fyraårsperiod ska ta över ansvaret för landets säkerhet från Afrikanska unionens insats (AMISOM). Men att demokratisera säkerhetssektorn i ett krigshärjat land som Somalia görs inte i en handvändning. Utmaningarna är många, vittnar Fartun Mohamed Ibrahim om. Sedan ett år tillbaka agerar hon SSR-rådgivare till regeringen och samordnar kapacitetshöjande insatser i form av utbildningar och workshoppar.

Som en del i FBA:s arbete med att utveckla verksamheten har SSR-utbildningarna utvärderats av en oberoende konsult. Fördelningen mellan kvinnor och män har under åren varit relativt jämn: 56 procent män och 44 procent kvinnor. Deltagarna upplever att de har fått användbara verktyg för att kunna stärka kvinnors aktiva deltagande inom säkerhetssektorn.

Sverige har ett gott rykte internationellt för arbetet med säkerhetssektorreform, med fokus på demokratisk styrning. Vi ligger i framkant när det gäller att ha ett jämställdhetsperspektiv och skapa inkluderande processer – områden där utvärderingen av FBA:s utbildningar visat goda resultat.

När Fartun Mohamed Ibrahim sökte till FBA:s SSR-utbildning var hon nyfiken på att lära sig mer om hur ett utvecklat land som Sverige bygger och underhåller sina demokratiska institutioner, och hon beskriver kursen som en ögonöppnare.

– Jag insåg att vi behöver ett helhetstänk för att det ska fungera i längden och människor ska kunna känna sig trygga. Säkerhet handlar inte bara om militär, polis och kriminalvård utan lika mycket om mänsklig säkerhet, humanitära frågor, mänskliga rättigheter och att förebygga våldsbejakande extremism, menar hon.

Utvärderingen landar i ett antal rekommendationer som FBA nu tar fasta på. Bland annat konstateras att merparten av deltagarna anser att utbildningen motsvarat deras yrkesmässiga behov, men att innehållet behöver anpassas till nya säkerhetsfrågor som påverkar arbetet med SSR, som migration och cyberhot. På önskelistan står fler utbildningar i fält, vilket skulle underlätta för dem som inte alltid har möjlighet att resa att delta. Utvärderingen visar också att det finns ett behov av att systematisera uppföljningen av vilka resultat som utbildningarna genererar på längre sikt.

Måns Hanssen, handläggare inom programmet för säkerhetssektorreform, berättar att FBA jobbar vidare med några prioriterade områden.

– Vi tittar bland annat på hur vi ska vidareutveckla våra metoder för att utvärdera och följa upp. Vi ser också över hur vi kan förbättra våra strategiska samarbeten med nyckelorganisationer på internationell och nationell nivå för att bidra till en tydligare förändring i hur de arbetar med SSR-frågor. I samband med detta undersöker vi olika sätt att involvera deltagarna i att formulera mål för FBA:s kurser i de länder där vi har ett långvarigt och strategiskt engagemang, exempelvis Mali, Liberia och Colombia. Vi vill också skapa en plattform för kontinuerligt lärande där tidigare kursdeltagare kan fortsätta utbyta erfarenheter, säger han.

I Somalia har civilsamhället hittills inte haft någon plats i arbetet med att reformera säkerhetssektorn. Men det anser Fartun Mohamed Ibrahim är viktigt, och är något hon strävar efter att förändra. Hon har redan tagit initiativ till ett program för att involvera fler kvinnor och unga i processen, och säger att hon har stor nytta av de metoder hon fått med sig från FBA:s kurs för att argumentera för sin sak och ha konstruktiva samtal med meningsmotståndare.

– Människor måste vara med, annars kommer vi inte att lyckas. Att bjuda in till dialog kräver inte en massa pengar. Samtidigt kan du åstadkomma mycket och få goda idéer som kan föra arbetet framåt.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet