Så stärks regionala krafter för fred i Afrika

Miljoner människor i Afrika söder om Sahara är på flykt på grund av krig. Nu inleder FBA samarbeten med flera organisationer i regionen för att bidra till en fredlig utveckling. Ett av samarbetena är med ECOWAS, en organisation för 15 länder i Västafrika, där FBA bland annat erbjuder utbildning för nyckelpersoner.

ECOWAS, Economic Community of West African States, etablerades 1975 och har skapat en gemensam ekonomi och marknad i medlemsländerna. ECOWAS arbetar också för fred och säkerhet i regionen. Organisationen har ett så kallat early warning-system för att upptäcka tidiga tecken på kris i ett medlemsland, och rycker vid behov ut för att medla i konfliktsituationer. Om en kris eskalerar har ECOWAS även möjlighet att etablera en fredsinsats på plats. Just nu har ECOWAS en insats i Guinea Bissau, som funnits där sedan militärkuppen i landet år 2012.

Men hur påverkas egentligen olika grupper – till exempel kvinnor, män, unga och äldre – av en väpnad konflikt? Hur kan man se till att alla grupper involveras i en fredsprocess? Frågorna leder till entusiastiska diskussioner när FBA håller en utbildning i jämställdhetsintegrering och inkluderande fredsarbete för personalen på ECOWAS avdelning för fred och säkerhet.

– Vi insåg att vi behövde se över verksamheten ur ett jämställdhetsperspektiv. När FBA erbjöd sig att genomföra utbildningen tackade vi ja, säger Halima Ahmed som är kommissionär och chef för avdelningen.

Fler utbildningar planeras för personalen på ECOWAS huvudkontor i Abuja, Nigeria. Bland annat om våld i samband med val och hur det kan förebyggas.

Utbildningarna är en del av FBA:s arbete för att stödja regionala organisationer i Afrika som verkar för fred och säkerhet. Myndigheten har sedan 2016 i uppdrag att göra detta genom Sveriges strategi för utvecklingssamarbete med Afrika söder om Sahara.

Samarbetet med ECOWAS har kommit längst. Men FBA samverkar också med IGAD, en organisation för länder i östra Afrika, och med AU, Afrikanska unionen, som är en samarbetsorganisation för samtliga afrikanska stater.

– Många av utmaningarna som finns i Afrika är gränsöverskridande och därför har FBA i uppdrag att stödja regionala organisationer, främst genom utbildning och rådgivning för att stärka organisationernas kapacitet, säger Emma Skeppström som är projektledare för FBA:s arbete med Afrika söder om Sahara.

Ett exempel på ett gränsöverskridande säkerhetsproblem är terrorgruppen Boko Haram som ursprungligen uppstod i norra Nigeria, men som nu plågar även de angränsande länderna Tchad, Kamerun och Niger. Våldsamheterna har lett till en humanitär kris med flyktingströmmar och hungersnöd.

– Det är ett problem som inget land kan lösa på egen hand, säger Emma Skeppström.

FBA har också i uppdrag att bidra till att kvinnor och unga inkluderas i fredsarbetet i Afrika söder om Sahara. Kvinnor är ofta uteslutna från det politiska beslutsfattandet. Unga likaså, trots att mer än hälften av befolkningen i regionen är under 30 år.

Röster från ECOWAS

Mariame Camara

Mariame, i ditt arbete med dialog och medling på ECOWAS, hur ser du på organisationens roll för att skapa fred och säkerhet i Västafrika?
– Jag tycker att ECOWAS ligger i framkant på området. Jag tror det beror på att Västafrika har en historia av våld, med till exempel inbördeskrigen i Sierra Leone och Liberia. Det har gjort att vi prioriterat fredsarbetet i ECOWAS. Vi har bland annat etablerat nationella fredsråd i flera av medlemsländerna, och målet är att det ska finnas i alla.

Hur ser du på framtiden för ECOWAS?
– Organisationen måste fokusera på förebyggande arbete och dra lärdomar från det förflutna. Vi måste stärka en politisk dialog i medlemsländerna, så att dispyter löses med samtal och inte med våld. ECOWAS har också en vision för år 2020. Där står att ECOWAS representerar folket i Västafrika, inte medlemsstaterna. Det tycker jag är viktigt, att vi arbetar för att människor ska få det bättre.

Hur kan aktörer som FBA bidra till ECOWAS arbete?
– Jag tycker att det måste vara ett samarbete, en win-win-situation.  Aktörer som FBA kan bidra med viktiga utbildningar för ECOWAS personal, och ECOWAS kan bidra med mycket kunskap och lärdomar från fredsarbete.

Mubin Bakare

Mubin, du arbetar med demokrati, samhällsstyrning och rättsstatsuppbyggnad på ECOWAS. Vad innebär det?
– Arbetet spänner över flera områden, bland annat att bekämpa korruption i alla medlemsstater. Vi arbetar också för att fler unga och kvinnor ska inkluderas i det politiska beslutsfattandet i regionen. Vi håller utbildningar om detta för de registrerade politiska partierna i medlemsstaterna. Bland annat vill vi att de ska ha fler kvinnliga och unga kandidater som väljarna kan rösta på.

Vilken roll har ECOWAS spelat för den demokratiska utvecklingen i Västafrika?
– ECOWAS har gjort mycket. Ett färskt exempel är Gambia. Landet var på väg in i en kris, efter att den sittande presidenten Yahya Jammeh förlorade valen i december 2016 men vägrade att acceptera förlusten. Statscheferna i flera ECOWAS-länder försökte medla och övertyga Jammeh att lämna över makten. När det inte fungerade skickade ECOWAS trupper till Gambia. Den militära interventionen fick Jammeh att avgå.

Vad kan samarbetet med FBA bidra till?
– ECOWAS har gjort Västafrika till en av de mest stabila regionerna i hela Afrika, med arbete för demokrati och mänskliga rättigheter, konfliktförebyggande arbete, medling, fredsinsatser, antikorruptionsarbete med mera. Men vi skulle kunna göra ännu mer. FBA skulle kunna bidra med utbildningar för ECOWAS personal på fler områden, så att vi kan stärka vår kapacitet.

Oluwafisan Bankale

Oluwafisan, du arbetar på ECOWAS med kontroll av små och lätta vapen. Kan du berätta mer?
– Jag och mina kollegor arbetar för att de juridiska ramverk som finns för vapenkontroll i Västafrika ska respekteras i alla ECOWAS medlemsländer. Det rör sig dels om FN:s vapenhandelsfördrag och dels om ECOWAS regionala konvention om små och lätta vapen. ECOWAS-konventionen förbjuder vapeninförsel och vapenhandel i medlemsländerna. Om en stat behöver köpa in vapen till exempelvis den nationella polisen eller militären får den ansöka om ett undantag från förbudet. Det är en kommitté som granskar och godkänner ansökningarna, och vi kontrollerar att det bara är de vapen som har godkänts för införsel som kommer in i ECOWAS-länderna.

Du har deltagit i FBA:s utbildning för ECOWAS om jämställdhetsintegrering av fredsarbete. Hur kan man ha ett jämställdhetsperspektiv på vapenkontroll?
– Det kanske låter långsökt, men faktum är att jämställdhetsperspektivet är viktigt för oss. När en medlemsstat ansöker om undantag från ECOWAS-konventionens förbud mot vapenhandel, måste ansökningen granskas ur ett mänskliga rättigheter-perspektiv. Om vi godkänner den här ansökan, riskerar vapnen att användas för att begå brott mot mänskliga rättigheter? Kvinnors rättigheter är ju också mänskliga rättigheter, så det är viktigt att ha ett jämställdhetsperspektiv när ansökningar prövas. Vapen ska exempelvis inte kunna köpas in av stater som har en historia av att polis och militär utsätter den kvinnliga befolkningen för sexuellt och könsbaserat våld.

Vad tycker du att FBA kan göra för att fortsätta stödja ECOWAS?
– Jämställdhetsutbildningar är jättebra. Vi behöver bli bättre på att jämställdhetsintegrera ECOWAS verksamhet, för att bli mer effektiva. FBA skulle även kunna bidra med utbildningar på andra områden.

Kete Gillis

Kete, du arbetar med mänskliga rättigheter på ECOWAS. Kan du berätta om det?
– Jag bevakar att medlemsländerna respekterar mänskliga rättigheter, och rapporterar om misstänkta brott. Ett exempel på en rättighet som inte respekteras just nu är barns rätt till utbildning i norra Nigeria. På grund av terrorhotet från Boko Haram är många skolor stängda.

Hur ser du på ECOWAS roll för att skapa fred, säkerhet och respekt för mänskliga rättigheter i Västafrika?
– Vi gör ett viktigt arbete. Vi planerar bland annat aktiviteter i Sierra Leone inför valen där nästa år. Till exempel medieframträdanden för att sprida information om att det är viktigt att rösta, och så ska vi observera hur valet går till.

Hur kan FBA stärka ECOWAS?
– Genom att erbjuda utbildningar för vår personal. Exempelvis om konfliktförebyggande arbete, medling, effektiva fredsinsatser och kvinnor, fred och säkerhet.

”Man ska vara en kombination av kaospilot och samhällsnörd för att trivas som valobservatör”

Den 9 februari hölls val i den tidigare Sovjetrepubliken Azerbajdzjan. Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, OSSE, var på plats för att observera valet. Den svenske ambassadören Peter Tejler ledde insatsen där 17 svenska observatörer medverkade. En av dem var Astrid Nunez.

2020-02-06 09:30

“It’s more fun in the Philippines!”

Det är landets stolta och välkända turistslogan. De senaste månadernas händelser har måhända inte riktigt levt upp till den beskrivningen. I slutet av oktober upplevde vi upprepade jordbävningar, omkring magnitud 6,5 på richterskalan, i den sydliga ögruppen Mindanao.

Strax före och under julhelgen följdes de av två kraftiga tyfoner, på ungefär samma bana som supertyfonen Haiyan, vilken i november 2013 tog över 6 000 liv. Detta påverkar fortfarande många människors vardag.

För några veckor sedan fick vulkanen Taal, ... Läs hela inlägget »

2020-02-14 09:48
  • Skrivet av Ellen Aurelius

“Nothing about us, without us”

’Nothing about us, without us’ kan sammanfatta delar av den agenda som formulerats i FN:s säkerhetsrådsresolution 2250 om unga, fred och säkerhet. Resolutionen uppmanar till ökad representation av unga i fredsbyggande på alla nivåer av nationellt beslutsfattande. I Somalia utgör unga en stor andel av befolkningen då 60 procent av invånarna är under 25 år. Det gör dem till en viktig grupp för Sverige och FBA att arbeta tillsammans med i utvecklingssamarbetet.

I november 2019 skulle jag ... Läs hela inlägget »

2020-02-05 11:59
  • Skrivet av Pär Sköld

Hur kan vi bättre förstå verkligheten på plats?

Ibland smyger sig nya insikter på helt oväntat. Över en skål soppa i en by i Sydostasien, till exempel. Jag har tagit några semesterdagar för att fly undan sammanträdesrummen och se lite mer av Myanmar.

Under en tvådagarsvandring i landets nordöstra del övernattar jag hemma hos en familj och bjuds på middag tillsammans med grannarna. Vi ler vänligt mot varandra, men lyckas inte föra mycket till samtal eftersom jag varken behärskar det lokala palaungspråket eller burmesiska som ... Läs hela inlägget »

2020-01-28 13:46

An introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful Security Sector Reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Lediga jobb

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet