”Jag fick möjlighet att se på mitt arbete på ett nytt sätt”

I Liberia är frågor om säkerhetssektorreform mycket aktuella. FN:s insats i landet ska avvecklas gradvis och upphör nästa år. Joyce Frankfort bistår den liberianska regeringen i planeringen när UNMIL skalas ned. Från FBA:s kurs i säkerhetssektorreform tar hon bland annat med sig nya insikter som kommer att vara till hjälp för att övergången ska genomsyras av hänsyn till behovet av mänsklig säkerhet.

Joyce Frankfort är ansvarig för Liberias program för rättvisa och säkerhet. Hon arbetar på uppdrag av Liberias regering för att stärka respekten för mänskliga rättigheter och demokratiska principer inom rättsväsendet, polis och militär. En viktig uppgift inför det president- och parlamentsval som äger rum i höst.

– Jag jobbar främst med frågor som rör polisen, invandring, åklagarmyndigheten, narkotikabekämpning och domstolsväsendet, berättar hon.

Joyce Frankfort har även hand om genomförandet av den liberianska regeringens plan för rättskipning och säkerhet i och med att FN:s fredsbevarande insats UNMIL minskar.

– Avvecklingen av UNMIL har satt press på oss att se till så projekt och aktiviteter genomförs i tid enligt planen, för att säkerställa fred och säkerhet i Liberia. UNMIL:s närvaro har bidragit till fred men målet är att vi ska kunna upprätthålla freden själva. Det kommande valet och bytet av ledarskap medför en risk för att konflikten ska blossa upp på nytt, på samma sätt som i andra post-konfliktländer. Därför välkomnar vi FN:s säkerhetsresolution om att UNMIL ska ha fortsatt närvaro i landet, om än i mindre skala, tills efter valet i höst. Vi uppskattar också FN:s utfästelser om en större närvaro i den västafrikanska regionen.

Det är det tredje valet sedan inbördeskrigets slut 2003, och utmaningarna är många. Liberia är ett av världens fattigaste länder som ännu brottas med konsekvenserna av det 14 år långa kriget. Kvinnornas deltagande i valet anses viktigt för att nå en hållbar utveckling.

– På ett personligt plan blir jag glad när jag kör runt i Monrovia och ser någon bygga ett hus. Jag tänker att den här individen eller familjen känner sig så pass trygg att de vågar investera i framtiden genom att bygga ett nytt hem. Jag hoppas vi kan behålla den känslan av säkerhet så att vårt samhälle och land kan utvecklas och bli starkare.

Avvecklingen av FN-insatsen inleddes 2015. När landets militär och polis tog över ansvaret för säkerheten sommaren 2016 tydliggjordes behovet av säkerhetssektorreform. Hon berättar att planen har varit intressant att sätta i verket eftersom den har ett helhetsperspektiv, och att i det ingår även ökat deltagande av lokala distrikt och säkerhetsråd, civilsamhället, organisationer och folket, med stöd från internationella samarbetspartners.

Joyce Frankfort deltog nyligen i FBA:s kurs om säkerhetssektorreform på Sandö tillsammans med många andra internationella deltagare, där deltagarna bland annat diskuterade betydelsen av utveckling av säkerhetssektorn i konflikt- eller postkonfliktländer.

– Det var en fantastisk erfarenhet som gav mig möjlighet att se på mitt arbete på ett nytt sätt. Jag jobbar med projektledning med fokus på genomförande och problemlösning, strategisk planering, samordning och rådgivning tillsammans med samarbetspartners som arbetar med mobilisering av resurser. De begrepp och perspektiv som vi diskuterade på kursen kommer att vara till hjälp när jag ska bistå regeringen under avvecklingen av UNMIL, för att övergången ska genomsyras av hänsyn till behovet av mänsklig säkerhet.

Hon lyfter fram att handledarna på FBA:s kurs hjälpte deltagarna att se på sitt arbete med säkerhetssektorreform på nya sätt och att de tillsammans utforskade vad helhetssyn innebär, vilket kommer att vara användbart.

– Det gav mig teoretiska kunskaper och logisk slutledningsförmåga för att sätta mitt arbete i ett större sammanhang. Förut när jag kartlagt aktörer har jag till exempel tittat på hur institutioner förhåller sig till sitt rättsliga mandat. Nu har jag lärt mig identifiera andra aspekter, uppdrag och intressen som kan överlappa, för att se hur institutioner kan fungera bättre och hur man kan arbeta med förändringsprocesser.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet