”Jag fick möjlighet att se på mitt arbete på ett nytt sätt”

I Liberia är frågor om säkerhetssektorreform mycket aktuella. FN:s insats i landet ska avvecklas gradvis och upphör nästa år. Joyce Frankfort bistår den liberianska regeringen i planeringen när UNMIL skalas ned. Från FBA:s kurs i säkerhetssektorreform tar hon bland annat med sig nya insikter som kommer att vara till hjälp för att övergången ska genomsyras av hänsyn till behovet av mänsklig säkerhet.

Joyce Frankfort är ansvarig för Liberias program för rättvisa och säkerhet. Hon arbetar på uppdrag av Liberias regering för att stärka respekten för mänskliga rättigheter och demokratiska principer inom rättsväsendet, polis och militär. En viktig uppgift inför det president- och parlamentsval som äger rum i höst.

– Jag jobbar främst med frågor som rör polisen, invandring, åklagarmyndigheten, narkotikabekämpning och domstolsväsendet, berättar hon.

Joyce Frankfort har även hand om genomförandet av den liberianska regeringens plan för rättskipning och säkerhet i och med att FN:s fredsbevarande insats UNMIL minskar.

– Avvecklingen av UNMIL har satt press på oss att se till så projekt och aktiviteter genomförs i tid enligt planen, för att säkerställa fred och säkerhet i Liberia. UNMIL:s närvaro har bidragit till fred men målet är att vi ska kunna upprätthålla freden själva. Det kommande valet och bytet av ledarskap medför en risk för att konflikten ska blossa upp på nytt, på samma sätt som i andra post-konfliktländer. Därför välkomnar vi FN:s säkerhetsresolution om att UNMIL ska ha fortsatt närvaro i landet, om än i mindre skala, tills efter valet i höst. Vi uppskattar också FN:s utfästelser om en större närvaro i den västafrikanska regionen.

Det är det tredje valet sedan inbördeskrigets slut 2003, och utmaningarna är många. Liberia är ett av världens fattigaste länder som ännu brottas med konsekvenserna av det 14 år långa kriget. Kvinnornas deltagande i valet anses viktigt för att nå en hållbar utveckling.

– På ett personligt plan blir jag glad när jag kör runt i Monrovia och ser någon bygga ett hus. Jag tänker att den här individen eller familjen känner sig så pass trygg att de vågar investera i framtiden genom att bygga ett nytt hem. Jag hoppas vi kan behålla den känslan av säkerhet så att vårt samhälle och land kan utvecklas och bli starkare.

Avvecklingen av FN-insatsen inleddes 2015. När landets militär och polis tog över ansvaret för säkerheten sommaren 2016 tydliggjordes behovet av säkerhetssektorreform. Hon berättar att planen har varit intressant att sätta i verket eftersom den har ett helhetsperspektiv, och att i det ingår även ökat deltagande av lokala distrikt och säkerhetsråd, civilsamhället, organisationer och folket, med stöd från internationella samarbetspartners.

Joyce Frankfort deltog nyligen i FBA:s kurs om säkerhetssektorreform på Sandö tillsammans med många andra internationella deltagare, där deltagarna bland annat diskuterade betydelsen av utveckling av säkerhetssektorn i konflikt- eller postkonfliktländer.

– Det var en fantastisk erfarenhet som gav mig möjlighet att se på mitt arbete på ett nytt sätt. Jag jobbar med projektledning med fokus på genomförande och problemlösning, strategisk planering, samordning och rådgivning tillsammans med samarbetspartners som arbetar med mobilisering av resurser. De begrepp och perspektiv som vi diskuterade på kursen kommer att vara till hjälp när jag ska bistå regeringen under avvecklingen av UNMIL, för att övergången ska genomsyras av hänsyn till behovet av mänsklig säkerhet.

Hon lyfter fram att handledarna på FBA:s kurs hjälpte deltagarna att se på sitt arbete med säkerhetssektorreform på nya sätt och att de tillsammans utforskade vad helhetssyn innebär, vilket kommer att vara användbart.

– Det gav mig teoretiska kunskaper och logisk slutledningsförmåga för att sätta mitt arbete i ett större sammanhang. Förut när jag kartlagt aktörer har jag till exempel tittat på hur institutioner förhåller sig till sitt rättsliga mandat. Nu har jag lärt mig identifiera andra aspekter, uppdrag och intressen som kan överlappa, för att se hur institutioner kan fungera bättre och hur man kan arbeta med förändringsprocesser.

Möt de unga som kämpar för fred i Irak

Tidigare i år startade FBA ett program för unga fredsbyggare i Irak, för att stärka dem i deras arbete att på en icke-våldsam väg bidra till utveckling i landet. Just nu pågår det andra utbildningstillfället i staden Erbil. Här får du möta några av deltagarna.

2019-12-04 14:10