Dialog och medling i vår tid – hur stärker vi förmågan att bygga fred underifrån?

Hur går det till när kvinnor, unga och olika minoriteter för fram sina behov i dialog- och medlingsprocesser? På Folke Bernadottedagen 2017, till minne av Sveriges första FN-medlare, arrangerade FBA ett seminarium om inkluderande fredsprocesser.

I en värld med fler svårlösta konflikter än någonsin, som i allt högre utsträckning utkämpas mellan icke-statliga aktörer, finns ofta behov av fler medlingsspår, så kallad multi-track diplomacy.

Det räcker sällan med att toppdiplomater kommer överens, eller att medlingen bara involverar regeringsföreträdare och stater. Fredsprocesser där konfliktens offer inte har en röst eller lokala fredsbyggare saknas har små förutsättningar att bestå. För att skapa legitimitet behöver konfliktens grundorsaker vägas in och lokala, nationella och internationella processer kopplas samman.

Men hur går det till när kvinnor, unga, olika minoriteter, etniciteter eller religiösa grupper för fram sina behov i dialog- och medlingsprocesser? Hur får civilsamhällets aktörer genomslag i framtida statsbyggande? Vilka lärdomar kan vi dra om inkluderande fredsprocesser?

Detta diskuterades under vårt seminarium den 15 september på Medelhavsmuseet i Stockholm, i anslutning till Folke Bernadottedagen 2017.

FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder hälsar välkommen till ett samtal mellan:

Eldridge Adolfo, senior rådgivare i dialog och medling vid FBA.

Eldridge Adolfo har tidigare arbetat för FN och EU, bland annat med förhandlingar med väpnade grupper i Sydsudan, Colombia, Sierra Leone, Zimbabwe, Kenya, Venezuela, Georgien, Libyen och Myanmar.

Tuija Talvitie, chef för The Crisis Management Initiative, CMI.

CMI är en oberoende finsk organisation grundad av den tidigare presidenten Martti Ahtisaari. CMI bedriver dialog- och medlingsinsatser i ett flertal aktuella konflikter och inkluderande dialog och lokalt ägarskap är centralt i deras arbete.

Noha Alkamcha, aktivist och utvecklingskonsult.

Medgrundare till The Syrian Forum, som samlar organisationer från civilsamhället i Syrien, och samordnare för det syriska civilsamhällets deklaration som bland annat vill öka det lokala inflytandet och andelen kvinnor i fredsprocessen för Syrien.

Om Folke Bernadottedagen

FBA (Folke Bernadotteakademin) har fått sitt namn efter greve Folke Bernadotte, FN:s första medlare med uppdrag att förhandla om fred mellan israeler och palestinier. Uppdraget blev hans sista; Folke Bernadotte dödades i Jerusalem den 17 september 1948. De svenska ansträngningarna för internationell fred, säkerhet och utveckling har varit många sedan dess. Varje år bjuder FBA in till ett seminarium i samband med Folke Bernadottes dödsdag för att uppmärksamma arbetet för fred.

Här kan du läsa om Folke Bernadottedagen 2016 och 2015.

Foto: Kvinnor från hela Afghanistan diskuterar sina erfarenheter, framtidsförhoppningar och hur de kan bidra till fredsprocessen. UN Photo/Fardin Waezi

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

An Introduction to Human Rights and Security Sector Reform

Successful security sector reform (SSR) must be guided by the understanding of people as rights-holders and the state, including core security actors, as duty-bearers in providing security as a service to the people.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet