Pressmeddelande: FN:s Syrienmedlare till Almedalen med FBA

Flera ledande makthavare kommer till 2016 års Almedalsvecka i Visby för att delta i FBA:s seminarier om fred, säkerhet och utveckling. Staffan de Mistura, FN:s särskilda sändebud till Syrien, och Anders Kompass, tidigare toppchef inom FN, är två av gästerna. Här är ett axplock av det som händer.

Peace in Syria – Mission Impossible?
Tisdag 5 juli 14:00–14:45, Sverige i världen-scenen

Staffan de Mistura, FN:s särskilda sändebud till Syrien, sägs ha världens tuffaste jobb. I ett samtal med Ann Dismorr, chef för Mellanöstern- och Nordafrikaenheten på Utrikesdepartementet, diskuterar han situationen i det krigsdrabbade landet och de pågående fredssamtalen. Moderator är journalisten Marika Griehsel.

Ledarskap för fred
Onsdag 6 juli 14:00–14:45, Sverige i världen-scenen

Vad krävs av en ledare för att fredsinsatser ska bli effektiva och nå resultat? Anders Kompass, tidigare chef inom FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter, samtalar med Lena Lid Falkman, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, och Kai Eide, Norges ambassadör till Sverige och tidigare FN:s generalsekreterares särskilda sändebud till Afghanistan. Moderator är journalisten Marika Griehsel.

Maktbalans i Mellanöstern – ett samtal om Turkiet
Torsdag 7 juli 16:00–16:45, Sverige i världen-scenen

Turkiet är en avgörande bricka i den globala maktbalans som just nu destabiliserar Mellanöstern. Lars Wahlund, Sveriges ambassadör i Turkiet, diskuterar vilken väg landet kommer att gå tillsammans med journalisten och Mellanösternanalytikern Bitte Hammargren ochFBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder. Moderator är journalisten Marika Griehsel.

Läs ett detaljerat program för FBA:s deltagande i Almedalsveckan 2016 här.

Kontakt

För intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Helena Vazquez, 072-215 42 83, eller Kristoffer Alm, 072-588 24 04.