Pressmeddelande: FBA viktig aktör i utvecklingssamarbetet med Mali

Regeringen har nu fattat beslut om en ny strategi för utvecklingssamarbetet med Mali, som fokuserar på att stärka demokrati, jämställdhet och respekt för mänskliga rättigheter i det konfliktdrabbade landet. FBA får en viktig roll i det fredsbyggande arbetet.

Konflikten i Mali eskalerade i januari 2012, då separatistgrupper under ledning av rebellorganisationen MNLA gjorde uppror mot regeringsarmén i den norra delen av landet. Konflikten bottnar dels i en långvarig konflikt om självstyre mellan regeringen och tuareggrupper i norr, dels i konflikter med väpnade islamistiska grupper. Stridigheterna fortsätter trots det fredsavtal som i juni 2015 undertecknades av regeringen, de regeringstrogna grupperna och grupper som stridit för ökat självstyre.

Den nya strategin för Sveriges utvecklingssamarbete med Mali är ett bidrag till freds- och statsbyggande, och för första gången implementeras arbetet av både Sida och FBA.

– FBA inleder nu ett långsiktigt arbete i Mali, för att stärka kapacitet hos individer och institutioner i landet att främja säkerhet och mänskliga rättigheter. Det är ett viktigt arbete i en svår miljö, säger Sven-Eric Söder, generaldirektör på FBA.

Den nya strategin omfattar totalt ett årligt stöd på i snitt 240 miljoner kronor, en ökning från tidigare år. Strategin innebär ett tydligare fokus på bland annat mänsklig säkerhet, stärkt inflytande för kvinnor, samt freds- och försoningsmekanismer på både nationell och lokal nivå.

Kontakt

För mer information om FBA:s arbete i Mali, kontakta FBA:s kommunikationschef Marianne Kihlberg, marianne.kihlberg@fba.se, +46 70 618 23 01.