Svenska fredsmedlare samlade i Stockholm

– Att kvinnor har en betydelsefull roll i fredsprocesser är avgörande för hållbar fred, sa FBA:s generaldirektör Sven-Eric Söder när det svenska medlingsnätverket för kvinnor möttes i Stockholm. Nätverket har satts samman av FBA på uppdrag av Utrikesdepartementet, och består av nio medlemmar varav flera redan är engagerade i pågående fredsprocesser.

I december 2015 lanserades FBA:s arbete med att sätta samman ett medlingsnätverk för kvinnor, för att öka antalet kvinnor som medlare och del i medlingsteam, såväl svenska kvinnor som kvinnor från konfliktdrabbade länder. Efter en grundläggande sonderings- och urvalsprocess valdes de första nio medlemmarna ut under våren, alla med gedigen erfarenhet av politiska uppdrag och arbete i konfliktmiljöer.

Flera av dem har redan påbörjat engagemang kopplat till pågående fredsprocesser. Under nätverksmötet i Stockholm 12 september planerades det fortsatta arbetet.

– Att kvinnor har en betydelsefull roll i fredsprocesser är avgörande för att uppnå hållbar fred. FBA:s arbete med medlingsnätverket är ett konkret bidrag till detta och vi har skapat bra former för arbetet, i nära samarbete med Utrikesdepartementet, sa Sven-Eric Söder i anslutning till mötet, där även utrikesminister Margot Wallström deltog via videolänk.

Det svenska nätverket är en del i ett bredare nordiskt medlingsnätverk för kvinnor, som samlar kvinnliga medlare från samtliga nordiska länder. FBA arrangerar även ett möte för det nordiska nätverket senare i höst.

– Nätverket är inte bara ett sätt att skapa en plattform för våra identifierade svenska medlare, utan också ett sätt att stödja kvinnor från konfliktdrabbade länder som deltagare i fredsfrämjande arbete. Vi arbetar brett, i samverkan med både forskning och civilsamhällesaktörer, säger Camilla Riesenfeld, projektledare för medlingsnätverket på FBA.

Nätverkets nuvarande medlemmar är Ann Dismorr, chef för UD:s enhet för Mellanöstern och Nordafrika, Marika Fahlén, f.d. ambassadör, Birgitta Holst Alani, f.d. ambassadör, Marie Jacobsson, folkrättsrådgivare på UD, Karin Landgren, tidigare FN:s generalsekreterares särskilda representant till Liberia, Lena Nordström, ambassadör i Liberia, Helena Rietz, chef för Afrika-enheten på UD, Lena Sundh, ambassadör för Stora sjöregionen, samt Margareta Wahlström, tidigare FN:s generalsekreterares särskilda representant och chef för FN:s kontor för riskreducering och katastrofberedskap.

Läs mer om medlingsnätverket här.