Pressmeddelande: Internationell fredsmedling – Sveriges erfarenhet och framtida roll

På årsdagen av mordet på Folke Bernadotte, 17 september, arrangerar FBA och Världskulturmuseerna ett seminarium om Sveriges roll i internationell fredsmedling. Under dagen kommer H.K.H. Kronprinsessan Victoria att inviga en ny utställning om Folke Bernadottes gärning i Mellanöstern.

Folke Bernadotte blev FN:s första medlare då han antog uppdraget att medla mellan Israel och Palestina 1948. Han betraktas som en av de allra första initiativtagarna till internationella fredsinsatser och la grunden till två FN-organ som fortsätter att verka för fred i regionen.

Att medla i väpnade konflikter har blivit ett alltmer komplext uppdrag. Genom aktivt arbete inom FN och EU har Sverige influerat den internationella agendan för konfliktförebyggande. Hur kan Sveriges långa erfarenhet inom medling vara en positiv kraft i framtida konfliktlösning?

Med avstamp i Folke Bernadottes livsgärning arrangeras ett halvdagsseminarium på Medelhavsmuseet i Stockholm 17 september. Under dagen diskuteras Sveriges långa tradition av arbete för fred och säkerhet i världen, dagens feministiska utrikespolitik och Sveriges framtida roll i internationell konflikthantering.

I panelsamtalet deltar bland andra Ann Dismorr, ambassadör och tillträdande chef för UD:s MENA-enhet, Kai Eide, Norges ambassadör i Sverige, Bitte Hammargren, författare och journalist med fokus på Turkiet och Mellanöstern och Sven-Olof Petersson, ambassadör och Sipris styrelseordförande.

Avslutningsvis inviger H.K.H. Kronprinsessan Victoria en utställning om Folke Bernadottes gärning i Mellanöstern. Utställningen ger betraktaren en bild av de betydande bidrag till fred och säkerhet som Bernadotte hann uppnå under sin korta tid i Mellanöstern.

Eventet äger rum på Medelhavsmuseet, Fredsgatan 2 i Stockholm, med start kl. 15.00. Invigningen av utställningen sker kl. 17.00.