En inblick i fredsveteranernas liv

Nu startar Folke Bernadottesamlingarna (FBS) ett treårigt projekt för att samla in personligt material från svenskar som deltog i internationella fredsinsatser 1956–1969. Johan Landgren, projektledare för FBS, berättar mer.

FBS samlar offentliga handlingar om Sveriges deltagande i fredsbevarande insatser, från den första insatsen 1848 till i dag, i ett stort digitalt arkiv. Det är handlingar som tidigare funnits utspridda i en rad olika fysiska arkiv. Men varför ska ni nu också börja samla in privata handlingar?
– Vi har ungefär 2,7 miljoner handlingar om Sveriges fredsinsatser från olika myndigheter, allt från Riksarkivet till Utrikesdepartementet och Krigsarkivet. Det ger ett myndighetsperspektiv på Sveriges deltagande i internationella fredsinsatser. För att få med ett mikroperspektiv behövs även enskilda utlandsveteraners erfarenheter. Vi vill göra det här för att kunna ge ett helhetsperspektiv på fredsmissionerna Sverige har deltagit i.

Varför ska ni samla in personarkiv från just 1956–1969?
– Dels för att personerna som deltog i fredsinsatser under den här tiden börjar bli gamla, det är angeläget att samla in deras berättelser nu. Och dels för att det rör sig om fredsmissioner som skedde för så pass länge sedan att det inte är någon försvarssekretess som röjs när handlingarna samlas in och publiceras. Det gjordes också en stor omorganisation av försvaret i början av 1970-talet, man bytte bland annat namn från Krigsmakten till Försvarsmakten. Det här kan ge en bild av hur försvaret fungerade innan omorganisationen.

Vad är det för sorts handlingar ni samlar in?
– Främst bilder, brev, dagböcker, filmer och personliga berättelser.

Vilka fredsinsatser pågick under den aktuella tidsperioden? Och begränsar ni insamlingen till handlingar från veteraner på särskilda poster i fredsinsatserna?
– Under 1956–1969 deltog Sverige i fredsinsatser på Cypern, i Gaza, i Kongo, och i Egypten. Det är material från veteraner från de insatserna som är aktuellt. Fokus ligger på material från underofficerare eller personer med lägre rank, för att få ett icke-myndighetsperspektiv. Officerare eller personer med ännu högre rank representerar försvaret som myndighet på ett annat sätt.

Hur går insamlingen till rent praktiskt?
– Vi har byggt upp ett kontaktnät med bland annat Fredsbaskrarna och Kongoveteranerna. Det rullar redan på, vi har fått in ett fyrtiotal personarkiv. Det sprids bland veteraner att vi samlar in material. De kontaktar oss självmant. Men vi kommer att göra mer utåtriktade aktiviteter längre fram för att samla in mer material. Målet är att få arkiv från 250–300 personer under tiden som projektet pågår, 2015–2017.

Vad gör ni med handlingarna som kommer in?
– De scannas in och läggs upp i FBS digitala arkiv, för att ge ett personligt perspektiv på Sveriges fredsinsatser för forskare och intresserad allmänhet. Om vi får in mycket material kan Försvarsmakten också använda det och göra en sammanställning, en sorts lessons learned, så att de kan förbättra fredsmissioner i framtiden. Vi har även ett samarbete med Armémuseum. Vi ska bidra med material till en ny utställning.

Ni har fått 3,2 miljoner kronor från Riksbankens jubileumsfond för att genomföra projektet. Hur känns det?
– Fantastiskt! Det är en bekräftelse på att andra tycker att det här är en bra idé och på att vi gör ett bra jobb.

FBS drivs av FBA sedan 2006. Har du deltagit i en fredsinsats och vill dela med dig till FBS av ditt material? Mejla fbs@fba.se.

Pilotutbildning för kvinnliga fredsbyggare i Colombia

Colombia har fått en ny president. Hur det kommer att påverka den pågående fredsprocessen återstår att se. Men FBA:s stöd för en fredlig utveckling i landet fortsätter. Under sommaren har FBA hållit en pilotutbildning i säkerhet, dialog och medling för kvinnoorganisationer i Colombia.

2018-08-20 14:21

MEST LÄSTA

Una perspectiva de género en la construcción de la paz

This training manual has been developed to provide an introduction in Spanish to the policy framework on United Nations Security Council Resolution 1325 (UNSCR 1325) and its follow-up resolutions on women, peace and security.

Gabriela Elroy

• Skrivet av Carl Fredrik Birkoff

Cross-border cooperation between Ethiopia and Kenya for conflict prevention and peacebuilding

Within the framework of the strategy for Sweden’s regional development cooperation with sub-Saharan Africa 2016-2021 FBA is expected to contribute to increased regional integration and strengthened capacity to address cross-border challenges and opportunities at regional levels. This assignment is very much in line with the innovative, comprehensive and integrated cross-border programme between Ethiopia and Kenya initiated by the Ethiopian and Kenyan governments, in partnership with the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and the United Nations.

During the ... Läs hela inlägget »

2018-08-16 14:57
  • Skrivet av Anna Wikner

Varje utsänd är en pusselbit i den svenska utrikespolitiken

Jag jobbar med fred, brukar jag säga när mina barn frågar vad jag gör. Pretentiöst? Ja, men det låter betydligt roligare än byråkrat. Och det är en stor tillfredsställelse att veta att det jag gör i förlängningen – i en förvisso lång kedja – faktiskt syftar till fred, säkerhet och utveckling globalt.

Men de som med ännu större träffsäkerhet kan säga att de arbetar med fred är FBA:s runt 70 utsända kvinnor och män som är sekunderade ... Läs hela inlägget »

2018-08-07 10:35

Vardag i Filippinerna: starka kvinnor, politiska dynastier, bomber, rebeller och historiska fredsframsteg

”Minst tio döda i bilbomb i Filippinerna.” Så löd en tämligen oansenlig rubrik i det svenska nyhetsflödet i slutet av juli. Den islamistiska terrorgruppen Abu Sayyaf, mest känd för brutala kidnappningar av västerlänningar, har tagit på sig dådet som denna gång riktades mot filippinsk militär.

Den här typen av attacker är, tack och lov, ovanliga i landet och en betydligt mer positiv nyhet är det historiska undertecknandet av the Bangsamoro Organic Law den 26 juli. Lagstiftningen utgör ... Läs hela inlägget »

2018-08-01 13:28

Stefan Åström