En inblick i fredsveteranernas liv

Nu startar Folke Bernadottesamlingarna (FBS) ett treårigt projekt för att samla in personligt material från svenskar som deltog i internationella fredsinsatser 1956–1969. Johan Landgren, projektledare för FBS, berättar mer.

FBS samlar offentliga handlingar om Sveriges deltagande i fredsbevarande insatser, från den första insatsen 1848 till i dag, i ett stort digitalt arkiv. Det är handlingar som tidigare funnits utspridda i en rad olika fysiska arkiv. Men varför ska ni nu också börja samla in privata handlingar?
– Vi har ungefär 2,7 miljoner handlingar om Sveriges fredsinsatser från olika myndigheter, allt från Riksarkivet till Utrikesdepartementet och Krigsarkivet. Det ger ett myndighetsperspektiv på Sveriges deltagande i internationella fredsinsatser. För att få med ett mikroperspektiv behövs även enskilda utlandsveteraners erfarenheter. Vi vill göra det här för att kunna ge ett helhetsperspektiv på fredsmissionerna Sverige har deltagit i.

Varför ska ni samla in personarkiv från just 1956–1969?
– Dels för att personerna som deltog i fredsinsatser under den här tiden börjar bli gamla, det är angeläget att samla in deras berättelser nu. Och dels för att det rör sig om fredsmissioner som skedde för så pass länge sedan att det inte är någon försvarssekretess som röjs när handlingarna samlas in och publiceras. Det gjordes också en stor omorganisation av försvaret i början av 1970-talet, man bytte bland annat namn från Krigsmakten till Försvarsmakten. Det här kan ge en bild av hur försvaret fungerade innan omorganisationen.

Vad är det för sorts handlingar ni samlar in?
– Främst bilder, brev, dagböcker, filmer och personliga berättelser.

Vilka fredsinsatser pågick under den aktuella tidsperioden? Och begränsar ni insamlingen till handlingar från veteraner på särskilda poster i fredsinsatserna?
– Under 1956–1969 deltog Sverige i fredsinsatser på Cypern, i Gaza, i Kongo, och i Egypten. Det är material från veteraner från de insatserna som är aktuellt. Fokus ligger på material från underofficerare eller personer med lägre rank, för att få ett icke-myndighetsperspektiv. Officerare eller personer med ännu högre rank representerar försvaret som myndighet på ett annat sätt.

Hur går insamlingen till rent praktiskt?
– Vi har byggt upp ett kontaktnät med bland annat Fredsbaskrarna och Kongoveteranerna. Det rullar redan på, vi har fått in ett fyrtiotal personarkiv. Det sprids bland veteraner att vi samlar in material. De kontaktar oss självmant. Men vi kommer att göra mer utåtriktade aktiviteter längre fram för att samla in mer material. Målet är att få arkiv från 250–300 personer under tiden som projektet pågår, 2015–2017.

Vad gör ni med handlingarna som kommer in?
– De scannas in och läggs upp i FBS digitala arkiv, för att ge ett personligt perspektiv på Sveriges fredsinsatser för forskare och intresserad allmänhet. Om vi får in mycket material kan Försvarsmakten också använda det och göra en sammanställning, en sorts lessons learned, så att de kan förbättra fredsmissioner i framtiden. Vi har även ett samarbete med Armémuseum. Vi ska bidra med material till en ny utställning.

Ni har fått 3,2 miljoner kronor från Riksbankens jubileumsfond för att genomföra projektet. Hur känns det?
– Fantastiskt! Det är en bekräftelse på att andra tycker att det här är en bra idé och på att vi gör ett bra jobb.

FBS drivs av FBA sedan 2006. Har du deltagit i en fredsinsats och vill dela med dig till FBS av ditt material? Mejla fbs@fba.se.

”Ledarskapet är avgörande för att nå resultat”

För att en organisation ska lyckas arbeta jämställt, måste cheferna vara med på tåget. Därför utbildar FBA ledare i fredsinsatser i jämställdhetsintegrering, och erbjuder dem individuell coachning. En av organisationerna som myndigheten ger stöd till är EU:s insats för att stärka polis och rättsväsende i Palestina.

2020-07-31 09:27

• Skrivet av Becky Scott

Hur påverkar kampen mot corona arbetet för fred?

FN:s generalsekreterare António Guterres har uppmanat stridande parter i hela världen att lägga ner sina vapen så att allt fokus kan hamna på kampen mot det nya coronaviruset. Men hur kommer det internationella arbetet för fred, säkerhet och utveckling – som FBA är en del av – att påverkas av koncentrationen på att bekämpa smittspridningen?

Det finns flera viktiga frågor att ställa. Som International Crisis Group skrev i en analys redan i början av pandemin, riskerar så ... Läs hela inlägget »

2020-07-22 09:28
  • Skrivet av Randolph Rhea

The evolution of disarmament, demobilization and reintegration programs – from programs to processes

South Sudan 2013

The prop-plane bounces through turbulence and I am awoken. I gaze out the window at the landing strip. From high above it looks busy, with many aircraft on the ta­rmac. When we land I realize that all of the cargo planes, troop carriers, and small aircraft are actually all destroyed and the fuselages have merely been pushed to the side of the mortar-potted runway. The wounds of war are still fresh here.

After several hours ... Läs hela inlägget »

2020-07-08 07:59
  • Skrivet av Helen Wilandh

Arbetet för fred och säkerhet i Afrika söder om Sahara är viktigare än någonsin under coronakrisen

Med drygt 300 000 fall av covid-19 har den afrikanska kontinenten skonats från ett massivt virusutbrott, med undantag för Sydafrika som står för en tredjedel av fallen. I Ghana, Etiopien och Nigeria, där huvudkontoren för FBA:s partnerorganisationer i Afrika ligger, är läget relativt lugnt jämfört med Europa. Även om det troligen finns en underrapportering i statistiken över antal smittade.

Trots de jämförelsevis låga smittsiffrorna har dessa länder infört kraftiga inhemska restriktioner. Stora delar av samhället har stängts ... Läs hela inlägget »

2020-07-01 09:04

Mitigating Election Violence through Dialogue and Mediation in West Africa

This brief discusses the role that dialogue and mediation training can play in addressing electoral violence, a serious problem to human life and democracy in many countries. Over fifty percent of the African states have experienced electoral violence since the 1990s.

Saba Nowzari

Saba är expert på Mali, Mellanöstern och kvinnor, fred och säkerhet