En inblick i fredsveteranernas liv

Nu startar Folke Bernadottesamlingarna (FBS) ett treårigt projekt för att samla in personligt material från svenskar som deltog i internationella fredsinsatser 1956–1969. Johan Landgren, projektledare för FBS, berättar mer.

FBS samlar offentliga handlingar om Sveriges deltagande i fredsbevarande insatser, från den första insatsen 1848 till i dag, i ett stort digitalt arkiv. Det är handlingar som tidigare funnits utspridda i en rad olika fysiska arkiv. Men varför ska ni nu också börja samla in privata handlingar?
– Vi har ungefär 2,7 miljoner handlingar om Sveriges fredsinsatser från olika myndigheter, allt från Riksarkivet till Utrikesdepartementet och Krigsarkivet. Det ger ett myndighetsperspektiv på Sveriges deltagande i internationella fredsinsatser. För att få med ett mikroperspektiv behövs även enskilda utlandsveteraners erfarenheter. Vi vill göra det här för att kunna ge ett helhetsperspektiv på fredsmissionerna Sverige har deltagit i.

Varför ska ni samla in personarkiv från just 1956–1969?
– Dels för att personerna som deltog i fredsinsatser under den här tiden börjar bli gamla, det är angeläget att samla in deras berättelser nu. Och dels för att det rör sig om fredsmissioner som skedde för så pass länge sedan att det inte är någon försvarssekretess som röjs när handlingarna samlas in och publiceras. Det gjordes också en stor omorganisation av försvaret i början av 1970-talet, man bytte bland annat namn från Krigsmakten till Försvarsmakten. Det här kan ge en bild av hur försvaret fungerade innan omorganisationen.

Vad är det för sorts handlingar ni samlar in?
– Främst bilder, brev, dagböcker, filmer och personliga berättelser.

Vilka fredsinsatser pågick under den aktuella tidsperioden? Och begränsar ni insamlingen till handlingar från veteraner på särskilda poster i fredsinsatserna?
– Under 1956–1969 deltog Sverige i fredsinsatser på Cypern, i Gaza, i Kongo, och i Egypten. Det är material från veteraner från de insatserna som är aktuellt. Fokus ligger på material från underofficerare eller personer med lägre rank, för att få ett icke-myndighetsperspektiv. Officerare eller personer med ännu högre rank representerar försvaret som myndighet på ett annat sätt.

Hur går insamlingen till rent praktiskt?
– Vi har byggt upp ett kontaktnät med bland annat Fredsbaskrarna och Kongoveteranerna. Det rullar redan på, vi har fått in ett fyrtiotal personarkiv. Det sprids bland veteraner att vi samlar in material. De kontaktar oss självmant. Men vi kommer att göra mer utåtriktade aktiviteter längre fram för att samla in mer material. Målet är att få arkiv från 250–300 personer under tiden som projektet pågår, 2015–2017.

Vad gör ni med handlingarna som kommer in?
– De scannas in och läggs upp i FBS digitala arkiv, för att ge ett personligt perspektiv på Sveriges fredsinsatser för forskare och intresserad allmänhet. Om vi får in mycket material kan Försvarsmakten också använda det och göra en sammanställning, en sorts lessons learned, så att de kan förbättra fredsmissioner i framtiden. Vi har även ett samarbete med Armémuseum. Vi ska bidra med material till en ny utställning.

Ni har fått 3,2 miljoner kronor från Riksbankens jubileumsfond för att genomföra projektet. Hur känns det?
– Fantastiskt! Det är en bekräftelse på att andra tycker att det här är en bra idé och på att vi gör ett bra jobb.

FBS drivs av FBA sedan 2006. Har du deltagit i en fredsinsats och vill dela med dig till FBS av ditt material? Mejla fbs@fba.se.