Pressmeddelande: Stor svensk satsning på rättsstatsuppbyggnad i Ukraina

FBA inleder en stor satsning i Ukraina inom området offentlig förvaltning och rättsstatsuppbyggnad.

En stark rättsstat är grundläggande för att skapa säkerhet, ekonomisk utveckling och för att skydda mänskliga rättigheter. Efter det senaste årets turbulenta utveckling står Ukraina inför en rad utmaningar. FBA inleder nu ett omfattande projekt inom offentlig förvaltning och rättsstatsuppbyggnad i landet.

Projektet syftar till att stärka och integrera rättsstatsprinciper i de ukrainska kommunernas offentliga tjänster. En viktig del i projektet är att öka kunskapen hos medborgarna om deras rättigheter och stärka det civila samhällets förmåga att hålla offentliga institutioner på lokal nivå juridiskt ansvariga. Projektet kommer att komplettera pågående reformprocesser inom decentralisering och lokalt självstyre, samt bidra till ökad transparens i den lokala förvaltningen.

– Ukraina står inför enorma utmaningar. En fungerande rättsstat är grundläggande för landets framtida utveckling. Vi inom FBA är glada över att ha fått möjligheten att förhoppningsvis bidra till denna helt nödvändiga rättsstatsuppbyggnad, säger Sven-Eric Söder, FBA:s generaldirektör.

FBA har tidigare, i samarbete med FN:s utvecklingsprogram UNDP, tagit fram ett analysverktyg som ska hjälpa stater att själva utvärdera sin verksamhet ur ett rättsstatsperspektiv. Verktyget testades under 2011 i Filippinerna, Sierra Leone och Ukraina och kommer nu att användas i ett tiotal ukrainska kommuner under projektperioden på tre år.

Viktiga samarbetspartners är tankesmedjan Razumkov Center och den ukrainska icke-statliga föreningen för små städer, NGO AMMU. Projektet inleds formellt i slutet av september i samband med en konferens för städer och kommuner som årligen arrangeras av NGO AMMU.

Den svenska delegationen till Ukraina leds av Sven-Eric Söder. Söder kommer också att besöka flera internationella insatser i Ukraina där FBA har utsänd personal. I nuläget rör det sig om sex personer med uppdrag inom OSSE-insatsen Special Monitoring Mission och EU-delegationen, men antalet utsända väntas stiga under hösten, bland annat i samband med etablerandet av EUAM – EU Advisory Mission for Civilian Security Sector Reform.

– Svensk civil personal gör skillnad på marken i Ukraina. Under stora påfrestningar bidrar vår personal till lugn och säkerhet, fortsätter Sven-Eric Söder.

För mer information kontakta projektledare Shane Quinn, shane.quinn@fba.se.