FBA i Almedalen 2014

Under 2014 års Almedalsvecka arrangerade FBA en rad olika seminarier om konflikt, säkerhet, utveckling och fredsbyggande. Den snabba utvecklingen i Myanmar, den humanitära katastrofen i Syrien och läget i ett oroligt Ukraina var bara några av våra många samtalsfrågor. Samtalen genomfördes på scenerna Sverige i världen och Säkerhetspolitiskt sommartorg. Läs mer och se seminarierna i efterhand nedan.

Israel, Palestine and the way forward

Måndag 30/6 kl. 11.00–12.00 – Sverige i världen

Expanding settlements and profound land disputes. A shaky Palestinian reconciliation process. Stalled negotiations and fruitless American diplomacy. Is the long history of conflict between Israel and Palestine at a crossroad? What will it take to overcome the obstacles to peace? What is the way forward?

Participants: Sven-Eric Söder, Director-General, FBA (introduction), Salam Fayyad, former Prime Minister of Palestine National Authority, Akiva Eldar, Israeli journalist, political columnist and author, Göran Rosenberg, author and journalist. Moderator: Marika Griehsel, journalist.

I anslutning till seminariet gjordes en intervju med Göran Rosenberg, se den här. En intervju med Sven-Eric Söder och Akiva Eldar finns att läsa på FBA-bloggen här.

Efter hemkomsten

Måndag 30/6 kl. 14.00–15.00 – Säkerhetspolitiskt sommartorg

Att arbeta i konfliktområden lämnar ingen oberörd. Hur är det att komma tillbaka till vardagen? Vilket ansvar har arbetsgivaren? Mycket har gjorts på området de senaste åren, men vad finns kvar att göra?

Medverkande: Allan Widman (FP), ordförande veteranutredningen, Anders Stach, chef Försvarsmaktens veteranenhet, Kjell Rörström, säkerhetsskyddschef på FBA, Matti Ek, psykolog. Moderator: Marika Griehsel, journalist.

Arrangörer: Försvarsmakten, Röda korset och Folke Bernadotteakademin.

Ukraine – Internal challenges beyond the Russian gambit

Tisdag 1/7 kl. 09.00–10.00 – Sverige i världen

Knocked back by the Russian annexation of the Crimea and facing trouble in its eastern regions, Ukraine must come to terms with the political legacy of Yanukovych while an economic austerity programme awaits. This seminar will discuss the challenges with particular focus on opportunities for change.

Oksana Syroyid, Director, Ukrainian Legal Foundation, Shane Quinn, Project Manager, FBA, and Anna-Lena Laurén, author and Moscow correspondent, Svenska Dagbladet and Hufvudstadsbladet. Moderator: Marika Griehsel, journalist.

I samband med seminariet gjordes en intervju med Anna-Lena Laurén, se den här. Dagen efter seminariet intervjuades Oksana Syroyid i Svenska Dagbladet, läs intervjun här.

Myanmar – på väg mot fred och demokrati?

Tisdag 1/7 kl. 09.00–10.00 – Säkerhetspolitiskt sommartorg

Myanmar har varit isolerat från stora delar av omvärlden i 50 år. Landet tar nu viktiga steg mot demokratisk utveckling och öppnar upp för utländskt samarbete. Hur påverkar pågående fredsprocesser och konflikter utvecklingen? Vilken roll kan svenska aktörer spela?

Medverkande: Michaela Friberg-Storey, ansvarig för programmet för säkerhetssektorreform på FBA, Christoffer Burnett-Cargill, generalsekreterare, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Ewa Werner Dahlin, avdelningschef, Sida.

Moderator: Jesper Bengtsson. Arrangörer: FBA, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen och Sida.

I samband med seminariet gjordes en intervju med Michaela Friberg-Storey, se intervjun här.

Syrien – flyktingarna och stabiliteten

Onsdag 2/7 09.00–10.00 – Säkerhetspolitiskt sommartorg

Över två miljoner syrier har fördrivits till grannländerna, ännu fler är flyktingar i det egna landet. Lidandet är obeskrivligt och de enorma flyktingströmmarna har oöverskådliga konsekvenser för stabiliteten i hela regionen. Hur kan den akuta situationen förbättras och vilka är vägarna framåt?

Ett samtal med Ann Dismorr, chef för UNRWA i Libanon, Samir Abu Eid, Mellanösternkorrespondent SVT, Mikael Eriksson, forskare vid FOI, Malena Rembe, Röda korset. Moderator: Marika Griehsel, journalist.  Arrangörer: FBA, FOI och Röda korset.

I samband med seminariet gjordes en intervju med Ann Dismorr, se intervjun här. Läs intervjun med Samir Abu Eid på FBA-bloggen.

Afghanistan väljer väg – ett samtal om ödesåret 2014

Onsdag 2/7 kl. 12.30–13.30 – Säkerhetspolitiskt sommartorg

Stabilitet och säkerhet är en förutsättning för utveckling men Afghanistan går åt motsatt håll; våldet eskalerar och antalet civila offer ökar. 2014 är ett ödesår för landet då folket väljer ny president och de utländska trupperna reser hem. Vart är Afghanistan på väg? Vilken roll kan Sverige spela?

Medverkande: Anna-Karin Johansson, generalsekreterare, Svenska Afghanistankommittén, Johan Tejpar, senior analytiker, FBA/EUPOL, EU:s polisträningsinsats i Afghanistan, Ewa Werner Dahlin, avdelningschef, Sida. Moderator: Marika Griehsel, journalist. Arrangörer: FBA och Sida.

I samband med seminariet gjordes en intervju med Johan Tejpar, läs den här.

Nordisk fredsmedling i ett oroligt Europa

Torsdag 3/7 kl. 15.30–16.30 – Säkerhetspolitiskt sommartorg

Sverige har åtnjutit 200 år av fred. Samtidigt växer oron i närområdet och nya konflikter i Europa blossar upp. Nordisk medlingstradition har en lång historia. Finns det någon särskild nordisk modell för konfliktlösning? Vilken roll kan nordisk medling spela på dagens internationella arena?

Ett samtal med Bengt Lindroth, journalist och författare, Peter Wallensteen, freds- och konfliktforskare, Therese Jönsson, medlingsexpert på FBA m.fl. Moderator: Marika Griehsel, journalist.

Seminarier vi deltog i på inbjudan av annan arrangör

Tisdag 1/7 kl. 13.00–13.45

Vem bryr sig om våra veteraner och deras anhöriga

Arrangör: Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna. Medverkande: Sverker Göransson, general, Försvarsmakten. Helena Lindberg, generaldirektör, MSB. Sven-Eric Söder, generaldirektör på FBA. Bengt Svensson, rikspolischef, Polisen. Allan Widman, riksdagsledamot (FP). Stefan Ring, moderator.

Torsdag 3/7 kl. 09:00–10:00

The Fight for an Equal Peace

Arrangör: Utrikespolitiska Förbundet. Medverkar: Kvinna till Kvinna, Louise Olsson från FBA m. fl.

Foto: Framsidesbilden över Almedalen är tagen av Signe Bockman. Bilden är något beskuren.

Forskningens uppgift att nå ut med resultat som kan omsättas i handling

Efter 20 år med kvinnor, fred och säkerhetsagendan är vi ännu långt från att nå de uppsatta målen där kvinnors deltagande i fredsprocesser är en nyckelfråga. FN:s generalsekreterare har uppmanat internationella aktörer att se över sina arbetssätt. I vilken mån kan forskningen hjälpa oss utveckla arbetet för fred och säkerhet för att bli mer effektiva?

2020-12-18 11:41

• Skrivet av Sven-Eric Söder

Vi lever i en tid där det finns grogrund för våld och konflikt

Det hävdas ofta vid en betraktelse av världen att just vi, just nu upplever en tidsperiod av avgörande förändringar – eller ett paradigmskifte om vi så vill. Det är inte alltid sant. Men just nu tror jag att vi på goda grunder kan hävda att vi genomlever en tid med avgörande historiska förändringar.

Som alltid är den ekonomiska utvecklingen i världen formerande, och den ekonomiska utvecklingen är i stor utsträckning beroende av den tekniska utvecklingen. Kina utmanar ... Läs hela inlägget »

2021-01-12 11:22
  • Skrivet av Hanna Bertelman

Creating space for dialogue in Colombia

In Colombia, four years after the signing of the historic peace agreement between the government and the FARC guerrilla, local civil society actors are a pivotal force for promoting change. The FBA, together with CIASE, a network of women´s organizations, and the Colombian National Police is enabling a space for joint learning for civil society actors and police officers on human security, leadership, and dialogue and mediation.

As most of those who have seen a peace process ... Läs hela inlägget »

2020-12-16 11:56
  • Skrivet av Maja Bredman

Sinande hopp om fredsprocessen i Afghanistan när riktade attacker mot civila ökar

”Sluta springa västs ärenden. Vi vet var ni bor.”

Ungefär så löd budskapet i de hotbrev som några av kvinnorna inom civilsamhället i Afghanistan, som FBA samarbetar med, mottog endast dagar efter det att talibanerna och USA signerat ett så kallat fredsavtal den 29 februari i år. Breven var stämplade med talibanernas sigill och levererades till kvinnornas kontor eller hemadresser i Kabul, berättade kvinnorna för mig när jag träffade dem i Bryssel i början av mars. FBA ... Läs hela inlägget »

2020-11-27 13:32