FBA inleder nytt projekt i Ukraina

FBA inleder under hösten 2014 ett omfattande projekt med rättsstatsuppbyggnad i Ukraina. Projektet, som är treårigt och finansieras av Sida, syftar till att stärka kapaciteten hos statliga myndigheter och kommuner inom rättsstatsuppbyggnad och öka kunskapen hos medborgarna om deras rättigheter.

– Med tanke på den senaste tidens utveckling i Ukraina kommer det här projektet lägligt. Det har potential att bli ett väldigt värdefullt bidrag, säger Christina Danielsson, ambassadråd och chef för sektionen för Reform Support på svenska ambassaden i Kiev.

Två ukrainska samarbetsorganisationer har en särskilt viktig roll i implementeringen av projektet; Razumkov Centre och föreningen AMU. Razumkov Centre är en oberoende tankesmedja som bedriver forskning inom bland annat statlig och ekonomisk administration och internationell och regional säkerhet. AMU är den ukrainska icke-statliga föreningen för små städer (läs mer om ett av deras tidigare projekt här).

– Vi välkomnar projektet och ser fram emot att vara en del av det. Särskilt viktig är den projektkomponent som innefattar kapacitetsstärkande initiativ, säger Valentyna Poltavets, chef på AMU.

– Den pågående decentraliseringsreformen gör att behovet av kapacitetsstärkande arbete inom lokal administration är stort i flera städer och regioner. Det finns vilja, men ibland saknas kapaciteten, tillägger hon.

Projektet är för FBA det största i sitt slag och föranleddes av ett samarbete med UNDP. Gemensamt tog FBA och UNDP fram ett analysverktyg som möjliggör för myndigheter att självutvärdera sin verksamhet från ett rättsstatsperspektiv. Verktyget testades under 2011 i Filippinerna, Sierra Leone och Ukraina (Lviv) och kommer nu att användas i 12 ukrainska städer under den kommande projektperioden på tre år.

Pavlo Kozyrev är borgmästare i Ukrainka, en stad med cirka 15 000 invånare belägen en dryg halvtimme utanför Kiev. Han är positiv till att småstäder – i Ukraina definierat som städer med mindre än 50 000 invånare – spelar en central roll i FBA:s projekt.

– I de stora städerna finns mängder av bidragsgivare, men små städer blir nästan alltid förbisedda, säger Pavlo.

Shane Quinn, FBA:s projektledare, ser fram emot att gå vidare i projektplaneringen.

– Mycket har hänt i Ukraina sen vi började planera för det här projektet. De snabba förändringarna i landet är både en möjlighet och en utmaning, men vi har fått tydliga indikationer från flera håll på att det här projektet är efterfrågat och kommer lägligt med tanke på utvecklingen.

Läs mer om FBA:s arbete inom rättsstatsuppbyggnad här. Följ projektet på Twitter: #RuleofLawUA

Foto: Travelbusy.com